El metro de Barcelona ja fa tests tècnics amb la targeta intel·ligent T-Mobilitat. Aquest divendres ha començat un pilot previ a la fase general de proves, per comprovar que els esperats bitllets contactless funcionen correctament als torns d’entrada i a les màquines expenedores de la xarxa, segons ha pogut confirmar el TOT Barcelona. Una seixantena de dispositius, dels dos tipus, faran de conillet d’índies.
La validació sense contacte es fa a través d’unes antenes col·locades ja fa mesos als torniquets d’acer i vidre. Ara són requadres blancs sense ús, però quan estiguin plenament en funcionament s’il·luminaran de blau. A més el visor frontal de cada torn mostrarà el missatge “apropeu la targeta” per indicar que ja admet aquest tipus de bitllet. Com fins ara, l’antena contactless és un element més del torn, que no invalida l’ús normal de les targetes estàndard amb banda magnètica.
A les màquines de venda s’activarà un nou dispositiu per llegir la T-Mobilitat. Es tracta d’una pantalla quadrada electrònica on apropar la targeta, situada sota les ranures per introduir bitllets i a la dreta del teclat on es marca el PIN de les targetes de crèdit. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) farà proves tècniques en una vintena de distribuïdores per comprovar que llegeixen i venen correctament les T-Mobilitat.
L’estrena a gran escala de la T-Mobilitat, però, segueix sense calendari oficial. El Pla Director d’Infraestructures (PDI) 2021-2030 preveia posar a disposició dels usuaris el nou bitllet abans que acabés 2020, però un trimestre després d’aquest termini encara no s’ha produït l’anunciada revolució en el transport públic. L’endarreriment que arrossega el canvi de model ha portat a Generalitat i Ajuntament a evitar comprometre’s amb una data, per por a nous retards. Des que el 2013 la T-Mobilitat s’esmentés per primera vegada com a solució a les zones tarifàries han passat ja 8 anys.