Un document intern prepara la plantilla del metro per als retrets sobre els talls estivals

Explica com respondre a comentaris dels usuaris com "no heu avisat del tall"

Afrontar el tall estival de l’L1 i l’L2 serà un repte per als usuaris habituals d’aquestes línies, especialment de l’L1. El tall del servei començarà el 29 de juny i acabarà el 30 d’agost, dos mesos després, i afectarà el tram comprès entre Clot i Fondo. Un document intern distribuït als treballadors de TMB a què ha tingut accés el TOT Barcelona informa la plantilla de totes les alternatives de transport perquè puguin respondre millor als usuaris. Fins i tot els prepararà per a retrets i preguntes incòmodes dels afectats, avançant-se a les queixes veïnals que han començat a aflorar. Aquest diari ja va avançar a l’abril el tall de l’L1 aquest estiu, del que l’empresa metropolitana no ha informat fins al juny. 

[r:5]

Per justificar que l’obra duri dos mesos, els treballadors hauran d’explicar que fer la intervenció en dues fases l’allargaria un mes extra –perquè cada una duraria un mes i mig–, i a més hauran de defensar que no es pot fer l’obra durant la pausa nocturna del servei perquè no hi hauria temps suficient. També s’hauran de construir tres pous per extreure 30.000 m3 de balast –la grava que omple les vies–, que serà substituït per formigó. Finalment, els canvis d’agulla nous que s’instal·laran a Sagrera i Torras i Bages hauran de ser provats “íntegrament”. 

El document posa en situació els treballadors i els dona exemples de respostes a preguntes que els usuaris els puguin fer, com ara “per què han tallat un tram tan gran?”. A aquesta hauran de respondre amb els detalls de la intervenció, que afectaran més de 9 quilòmetres de via. Altres comentaris per als quals l’escrit prepara els treballadors són “no heu avisat del tall”, a la qual cosa hauran de contestar enumerant tots els canals que ha utilitzat TMB per informar-ne. 

Un altre dels retrets per als quals TMB consciencia els empleats és “per què sempre es fan talls a l’agost o a l’estiu”. La resposta que proposa als treballadors és que “els talls de metro es fan a l’estiu per minimitzar l’impacte als usuaris”. !Per norma general, a l’estiu i sobretot a l’agost, els usuaris de la xarxa de metro es redueixen considerablement”, recorda.

Fonts oficials de l’empresa justifiquen el document amb la necessitat de suport als treballadors, que “poden rebre requeriments d’usuaris” i han de disposar de dades suficients per respondre. “Es fa perquè tinguin la informació a mà”, sostenen, alhora que recorden que tots els detalls dels talls i dels transports alternatius estan disponibles a la pàgina web de TMB. A més, indiquen que durant la implantació de la nova xarxa de bus es va enviar un document similar als treballadors. També precisen que està dirigit al personal dels Punts TMB, dedicats a donar informació als passatgers; al del servei d’atenció telefònica, atenció al client i als empleats que estan en contacte amb usuaris de l’L1.

Com replicar les crítiques sobre els busos llançadora

L’escrit de TMB també posa de relleu la importància de justificar als passatgers per què s’han dissenyat dos busos llançadora substitutoris en comptes d’una única línia entre Clot i Fondo. “Està sent un punt important de crítiques a xarxes socials”, admet el document. L’explicació que hauran de donar és que cada metro que surt de Sagrera cap a Navas porta entre 500 i 600 viatgers i es necessitarien busos articulats cada 30 segons per assumir aquesta capacitat. Això, continua el document, “significaria més de 80 busos per a tot el recorregut coincident amb el tram d’estacions afectades”. Tants vehicles bloquejarien la circulació, conclou el document. 

L’escrit insisteix en el discurs oficial de l’empresa, que insta els usuaris a utilitzar el servei de Rodalies perquè TMB no pot assumir la quantitat de passatgers que utilitzen el tram tallat de l’L1, que suposen entre 60.000 i 90.000​ validacions diàries a l’estiu en aquest tram. La companyia també recomana l’ús de l’L9 i 10 nord per arribar a la Sagrera des de Santa Coloma o Fondo.

L’últim bus i l’últim metro podrien no coincidir

Al mateix document avisen els empleats que “no es garanteix la connexió entre l’últim bus i l’últim metro”, cosa que podria perjudicar els passatgers que vulguin agafar el metro a Clot per la nit. Els dies feiners i festius els busos especials que cobriran el trajecte Fabra i Puig-Clot acabaran el servei a les dues de la matinada. El metro fa l’últim servei a la mitjanit. Fonts oficials de TMB insten els usuaris a consultar els horaris a través d’internet

Freqüències de pas dels autobusos especials al juliol. | TOT Barcelona

Freqüències de pas dels autobusos especials al juliol. | TOT Barcelona

Freqüència de pas dels busos llençadora a l'agost. | TOT Barcelona

Freqüència de pas dels busos llançadora a l’agost. | TOT Barcelona

Alternatives a l’L1

“Preguntarem el trajecte que vol fer l’usuari i li donarem la millor alternativa de transport”, diu el document distribuït entre el personal. Les alternatives a l’L1 que el document intern explica als treballadors són:

L5, L9 o L10 nord a Sagrera

L9 nord a Fondo; o L9 nord o L10 nord a Onze de Setembre per enllaçar amb el bus especial

– Bus 62, que passa per Navas, La Sagrera, Fabra i Puig i Torras i Bages

– Bus H8, que va a La Sagrera

V31, que circula per Onze de Setembre, Sant Andreu, Torras i Bages i Trinitat Vella

Nitbus: N3, que passa per Clot, Navas, La Sagrera, Fabra i Puig i Trinitat Vella; i N9, que va per Clot, Navas, La Sagrera, Sant Andreu, Torras i Bages, Trinitat Vella, Santa Coloma i Fondo

– Rodalies: R3 i R4, que fan el recorregut Rambla Just Oliveres-Sants-Catalunya-Arc de Triomf-La Sagrera-Sant Andreu; i R2 i R2 nord, que van de Clot a Sant Andreu Comtal

Alternatives a l’L2

Pel que fa al tall que patirà l’L2, que deixarà sense servei el tram comprès entre Paral·lel i Sagrada Família del 27 de juliol al 30 d’agost, l’empresa també dona informació als treballadors sobre les alternatives perquè puguin contestar les peticions dels usuaris. Tot i així, la intervenció depèn del departament de Territori i Sostenibilitat i no de TMB.

L3 per enllaçar amb Paral·lel

L1 a Universitat

L5 a Sagrada Família

L3 i L4 per enllaçar a Passeig de Gràcia 

– El bus D50, que va d’Universitat a Sagrada Família, però que no passa per Monumental

H16, que circula entre Sant Antoni i Passeig de Gràcia

H12: d’Universitat a Monumental

Nitbus: N3 de Sagrada Família a Universitat, N6 de Passeig de Gràcia a Paral·lel i N9 de Sagrada Família a plaça Catalunya

Alternatives a l’L5

L’L5 tindrà també un tall entre Can Vidalet i Collblanc, que servirà per avançar en l’estrena de la futura parada d’Ernest Lluch. L’obra també la lidera Territori i Sostenibilitat i comportarà deixar fora de servei la parada veïna, Pubilla Cases. El servei alternatiu que TMB trasllada als treballadors és:

– Bus especial

– De Collblanc a Pubilla Cases: el bus LH2 i el 157.

– Can Vidalet: bus LH1 i 157

Més informació

Comentaris

    Quinto Máximo 26/06/2019 11:21 pm
    Lamentable. No se'm acudiria fer-li pagar el desgavell a un treballador. Es veu que hi ha gent que si. A la merda, la tal gent.

Nou comentari