El Govern liderat pel president de la Generalitat, Pere Aragonès, aposta per acabar amb el 25% del trànsit privat que actualment hi ha a la capital catalana. D’aquesta forma, s’alinea amb les posicions dels comuns i de l’alcaldessa de la capital catalana, Ada Colau. L’objectiu és clar i concret: pel 2030 s’han d’eliminar 1 de cada 4 cotxes que actualment circulen per aquesta zona. Els nivells actuals són exagerats i suposen un perill per a la vida humana tenint en compte la tesi que comparteixen ambdues administracions.
“En la majoria dels casos es compta una sola persona dins de cada cotxe”, explica Ricard Font, secretari general del departament de Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori. Una situació que cal revertir, amb infraestructura, però també amb un canvi de mentalitat.
El túnel de les Glòries, per exemple, beneficia especialment el transport públic, perquè disposa d’un carril d’entrada i sortida específic d’entrada i sortida de la ciutat, un avenç important respecte de la infraestructura que hi havia abans. És per això que els usuaris d’aquest servei han constatat com la circulació per aquesta zona de la capital catalana ara és més fluida amb aquest tipus de vehicles. En xifres, cada dia entren per aquesta via més de 250 autocars, incloent-hi els interurbans, regulars i discrecionals i en surten una xifra similar, el que suposa 15.000 persones d’entrada i 15.000 més de sortida movent-se amb transport col·lectiu, segons les dades de l’Ajuntament.
Igualment, la Generalitat s’ha fixat com a repte “generar entre 300.000 i 350.000 nous viatges anuals” en transport públic, fet que suposa un augment del 40% de l’oferta ferroviària actual. Amb aquesta mena de mesura, en definitiva, el que es pretén és facilitar el trasbals d’usuaris de vehicles privats cap a la mobilitat pública, menys contaminant amb el medi ambient.
D’altres mesures “absolutament prioritàries”, segons Font, són l’ampliació de les andanes de l’estació d’Arc de Triomf, per augmentar entre un 20% i un 30% la capacitat de la línia R1 de Rodalies, allargar la línia del Maresme, accelerar el desdoblament de l’R3 fins a Vic, la construcció del túnel de Montcada i Reixac de forma àgil i ràpida… no obstant això, per assolir-ho cal el beneplàcit del govern espanyol, que és qui ostenta les competències en aquest àmbit.