La bicicleta recupera protagonisme a Barcelona després que l’etapa més dura de les resitriccions de mobilitat per la pandèmia es traduís en una caiguda de gairebé el 8% del servei de Bicing i dels desplaçaments en general de la bicicleta. En els darrers dos anys, el nombre de quilòmetres fets amb Bicing s’ha triplicat, arribant als 35 milions durant el passat 2021, segons dades del servei de bicis municipal. Ha tancat l’any amb un increment del 14% d’abonats respecte al 2019, l’any prepandèmia.

Però no només el servei de pagament, sinó l’ús de la bicicleta en general ha crescut a la ciutat. Segons l’enquesta Òmnibus, un de cada quatre residents a la ciutat (24,8%) utilitza la bicicleta regularment. I són els joves d’entre 16 a 24 anys el que més ús en fan (44%). A més, el 74,2% dels ciutadans enquestats consideren que la xarxa de carrils bici és bona o molt bona. Des del 2015 s’han duplicat els quilòmetres d’infraestructura ciclista arribant als 240 quilòmetres de xarxa. D’aquests, prop de 30 quilòmetres s’han fet a partir de la pandèmia, amb intervencions a vies destacades de la ciutat com Roger de Llúria, Pau Claris, València, Aragó o passeig de la Zona Franca.

Evolució dels carrils bici a Barcelona la darrera dècada AJIUNTAMETN DE BARCELONA

El trànsit, lluny dels nivells prepandèmia

I si la bici té una bona acollida, la congestió viària a Barcelona, així com la gestió i organització de trànsit, estan entre els cinc problemes més greus de la ciutat, segons dades de enquesta Òmnibus municipal. Els barcelonins puntuen la circulació urbana amb un aprovat molt just, un 5,4, i remarquen noves problemàtiques en l’ordenació del trànsit per la presencia de bicicletes i patinets.

I si bé el 2020 es va tancar amb una caiguda del trànsit del 17,9%, que l’informe sobre l’estat de la ciutat 2021 atribueix a les restriccions de la mobilitat a causa de la pandèmia i a l’entrada en vigor de la ZBE, el 2021 el trànsit a les rondes i a la ciutat s’ha incrementat un 4,2% i un 4,7% de mitjana. Si ho comparem amb el 2019, encara és lluny dels nivells de trànsit: la circulació dins de la ciutat es manté encara per sota (-13,5%), tant a les vies de connectivitat externa (-14,7%) com a les vies mar-muntanya (-14,1%) i a les transversals (-12,6%).

Una ciutat per anar a peu

Segons l’enquesta Òmnibus, els ciutadans valoren amb una nota de 8 els desplaçaments a peu per la ciutat. Per fer compatibles aquests desplaçaments amb les condicions sanitàries de la pandèmia -distanciament social- a partir del mes de maig de 2020 es van fer actuacions d’urgència que han incrementat el nombre d’espais reservats a la ciutadania i restringit el pas de vehicles a motor en alguns carrers durant els caps de setmana.

Més notícies
Una embarcació pesquera amarrada al port per l'encariment del carburant / Jordi Play

Part dels pescadors de Barcelona torna a la mar malgrat la crisi de preus

Notícia: Part dels pescadors de Barcelona torna a la mar malgrat la crisi de preus
Comparteix
Tretze vaixells feinegen de nou malgrat que la vaga de transportistes manté els ingressos sota mínims
Notícia: Part dels pescadors de Barcelona torna a la mar malgrat la crisi de preus - Mobile
L'avinguda Meridiana, a l'alçada del carrer Josep Estivill / Ajuntament de Barcelona

La reforma de la Meridiana traurà carrils al trànsit fins a Felip II

Notícia: La reforma de la Meridiana traurà carrils al trànsit fins a Felip II
Comparteix
L'allargament de les obres a dues illes més començarà la tardor que ve i durarà fins a l'estiu de 2023
Notícia: La reforma de la Meridiana traurà carrils al trànsit fins a Felip II - Mobile
Trànsit a Barcelona / Jordi Play

Quatre alcaldes europeus s’alien amb Colau per pressionar a favor de la ZBE

Notícia: Quatre alcaldes europeus s’alien amb Colau per pressionar a favor de la ZBE
Comparteix
París, Londres, Milà i Roma qüestionen la capacitat dels jutges per rebatre mesures contra la contaminació
Notícia: Quatre alcaldes europeus s’alien amb Colau per pressionar a favor de la ZBE - Mobile
El primer tinent d'alcaldia de l'Ajuntament de Barcelona, Jaume Collboni, i el regidor de Pressupostos, Jordi Martí  / ACN

Collboni demana un pacte per salvar la Zona de Baixes Emissions

Notícia: Collboni demana un pacte per salvar la Zona de Baixes Emissions
Comparteix
Proposa un acord amb la Generalitat per mantenir les restriccions al trànsit a Barcelona, que el TSJC ha posat en entredit
Notícia: Collboni demana un pacte per salvar la Zona de Baixes Emissions - Mobile

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Carles BCN a març 27, 2022 | 11:20
    Carles BCN març 27, 2022 | 11:20
    Sra Aguilera, sap quants habitants mes grans de 65 Anys viuen a Bcn? Doncs.això....totes les polítiques de mobilitat van a favor dels joves i la gent.gran exclosa, si tens.cotxe sense etiqueta, mig segrestat sense poder sortir, si t han de portar.en.cotxe a.casa o.en.taxi, doncs.a la.cantonada perquè.han.posat el punyeter carril.bici on no hi.passa ni.deu, i.si vas.en.cadira de.rodes o.caminador, no.t.aturin davant.casa teva , ja.que si.passa un.taliban amb bici, liada...una mica més de sensibilització.envers la.gent gran què.també paguem impostos, però sembla.som invisibles.als periodistes..
  2. Icona del comentari de: JordiP a març 27, 2022 | 12:05
    JordiP març 27, 2022 | 12:05
    Barcelona, congestionada pel trànsit ... i les barricades anticotxe que munten arterament la Colau i la Sanz. El furor aitcotxe d'aquestes senyores no admet parangó amb cap altre del món. Ah! Però, és clar, elles van en cotxe oficial, oi? L'Herrera, si més no, anava en bici, seguit pel seu escolta personal. I anava per la vorera, tot driblant els vianants.
  3. Icona del comentari de: JordiP a març 27, 2022 | 12:06
    JordiP març 27, 2022 | 12:06
    Escolteu, als meus 82 anys jo, y 77 la meva dona, com voleu que ens fiquem en bici a suar la cansalada Balmes o Gran de Gràcia amunt? Estant ella discapacitada, a més. Sou una colla de il·[email protected]

Nou comentari

Comparteix