La bicicleta recupera protagonisme a Barcelona després que l’etapa més dura de les resitriccions de mobilitat per la pandèmia es traduís en una caiguda de gairebé el 8% del servei de Bicing i dels desplaçaments en general de la bicicleta. En els darrers dos anys, el nombre de quilòmetres fets amb Bicing s’ha triplicat, arribant als 35 milions durant el passat 2021, segons dades del servei de bicis municipal. Ha tancat l’any amb un increment del 14% d’abonats respecte al 2019, l’any prepandèmia.
Però no només el servei de pagament, sinó l’ús de la bicicleta en general ha crescut a la ciutat. Segons l’enquesta Òmnibus, un de cada quatre residents a la ciutat (24,8%) utilitza la bicicleta regularment. I són els joves d’entre 16 a 24 anys el que més ús en fan (44%). A més, el 74,2% dels ciutadans enquestats consideren que la xarxa de carrils bici és bona o molt bona. Des del 2015 s’han duplicat els quilòmetres d’infraestructura ciclista arribant als 240 quilòmetres de xarxa. D’aquests, prop de 30 quilòmetres s’han fet a partir de la pandèmia, amb intervencions a vies destacades de la ciutat com Roger de Llúria, Pau Claris, València, Aragó o passeig de la Zona Franca.
El trànsit, lluny dels nivells prepandèmia
I si la bici té una bona acollida, la congestió viària a Barcelona, així com la gestió i organització de trànsit, estan entre els cinc problemes més greus de la ciutat, segons dades de enquesta Òmnibus municipal. Els barcelonins puntuen la circulació urbana amb un aprovat molt just, un 5,4, i remarquen noves problemàtiques en l’ordenació del trànsit per la presencia de bicicletes i patinets.
I si bé el 2020 es va tancar amb una caiguda del trànsit del 17,9%, que l’informe sobre l’estat de la ciutat 2021 atribueix a les restriccions de la mobilitat a causa de la pandèmia i a l’entrada en vigor de la ZBE, el 2021 el trànsit a les rondes i a la ciutat s’ha incrementat un 4,2% i un 4,7% de mitjana. Si ho comparem amb el 2019, encara és lluny dels nivells de trànsit: la circulació dins de la ciutat es manté encara per sota (-13,5%), tant a les vies de connectivitat externa (-14,7%) com a les vies mar-muntanya (-14,1%) i a les transversals (-12,6%).
Una ciutat per anar a peu
Segons l’enquesta Òmnibus, els ciutadans valoren amb una nota de 8 els desplaçaments a peu per la ciutat. Per fer compatibles aquests desplaçaments amb les condicions sanitàries de la pandèmia -distanciament social- a partir del mes de maig de 2020 es van fer actuacions d’urgència que han incrementat el nombre d’espais reservats a la ciutadania i restringit el pas de vehicles a motor en alguns carrers durant els caps de setmana.