Barcelona i Adif rescaten la reforma de l’estació de Sants pel proper mandat

El consistori vol ampliar el vestíbul pel costat Eixample i reubicar els vials de taxis i vehicles

L’Ajuntament de Barcelona i Adif han signat un protocol per transformar l’estació de Sants i el seu entorn. Aquest estableix bases de col·laboració entre les dues entitats i preveu la redacció d’un avantprojecte per part d’Adif que reculli les prioritats de transformació amb l’objectiu “d’integrar l’actuació en un nou model de ciutat sostenible”. La remodelació d’aquesta infraestructura, que a falta d’enllestir la Sagrera és avui per avui la més important de Catalunya, porta encallada més de 15 anys. El pla original es va aprovar el 2005 i havia de ser una realitat quan l’AVE arribés a Barcelona el 2008, però la crisi financera va deixar tot el projecte en via morta.

Aquest dilluns el govern municipal ha avançat que, amb aquest nou intent de reforma, vol ampliar el vestíbul avançant la façana del costat Eixample uns 40 metres. Aspira a treure els dos vials de circulació que hi ha davant l’entrada principal de l’estació, perquè quedi realment unida a la plaça dels Països Catalans, i “restituir” un ús més veïnal en aquest espai icònic de les ‘places dures’ de la Transició.

La idea és que els taxis i vehicles que deixin o recullin algú s’aturin a l’aparcament del costat mar, a la primera planta subterrània. Segons ha explicat la tinenta d’alcalde d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, l’objectiu és “cosir la plaça amb l’entrada” a l’estació i guanyar així més espai per al vestíbul. Alhora, el govern municipal treballa també amb la idea que l’estació d’autobusos de Sants Estació es traslladi a la llarga a la plaça d’Espanya i que a Sants només hi quedi una parada, que s’ubicaria al carrer Tarragona. Així, l’espai ara ocupat pels autocars podria ser, per exemple, un espai verd.

En qualsevol cas, el que s’ha signat amb Adif és un primer protocol de col·laboració i l’Ajuntament engegarà dimarts un procés de participació per conèixer l’opinió dels veïns de l’entorn. Sanz ha dit, però, que ja coneixen moltes de les demandes dels veïns i ha citat com a exemple que a la plaça dels Països Catalans s’hi pugui seure, generar espais d’ombra i també ordenar la mobilitat d’una forma diferent. Segons la tinenta, la proposta final serà “l’avantsala” del que el govern vol també que sigui l’estació de la Sagrera.

Calendari aproximat

Sanz ha explicat que el calendari amb el qual treballen preveu que l’avantprojecte estigui llest abans de l’estiu mentre que el projecte executiu de transformació de la plaça dels Països Catalans i l’ampliació del vestíbul estiguin a punt a finals d’aquest any per poder licitar obres el 2022. Fonts municipals aclareixen al TOT Barcelona que Adif no ha donat ara per ara una data de finalització de la reforma i que l’horitzó d’estrena l’hauran de concretar l’avantprojecte i el projecte constructiu.

Preguntada pel finançament de les actuacions, Sanz ha apuntat que tant la plaça com el vestíbul “són responsabilitat d’Adif” i per tant l’Ajuntament considera que és la companyia qui ho ha de finançar. Això, ha afegit, s’haurà de concretar més endavant en un conveni de finançament. La tinenta d’alcaldia ha afirmat que per ara no poden concretar quan s’acabaran les actuacions però sí que ha dit que una primera fase preveu treballar en la plaça i el vestíbul alhora mentre que una segona fase podria contemplar ja actuacions com el trasllat de l’estació d’autobusos.

Problemes actuals a l’estació

“Hem d’aconseguir que Sants sigui un espai de convivència més còmode i confortable”, ha assenyalat Sanz. L’Ajuntament ha recordat que ara els accessos a peu són complicats i l’accés és “hostil”. També han recordat que la connexió amb el metro s’està millorant però no està adaptada i que la connexió amb autobusos pot ser “millor i més efectiva”.

Un altre problema són les cues i la manera en com s’accedeix als trens, tant en l’alta velocitat com en les rodalies. Per tot plegat, es vol guanyar espai i millorar els accessos i els fluxos de desplaçament per dins de l’estació. A les andanes, però, no es preveuen actuacions.

Oficina tècnica

Per impulsar el compliment dels objectius del protocol i promoure la seva execució, l’Ajuntament de Barcelona i Adif crearan una oficina que estudiarà els aspectes tècnics, liderarà el procés participatiu amb la ciutadania i col·laborarà amb l’equip redactor en la concreció dels projectes. També s’estableix la constitució d’una Comissió de Seguiment i Coordinació integrada per representants d’ambdues parts que vetllarà per a la consecució dels objectius d’aquest protocol.

Més informació

Nou comentari