El ministre de Foment, José Luis Ábalos, va visitar el 2018 Barcelona amb una promesa sota el braç: el tren llançadora entre Sants i el Prat estaria acabat el 2021. Havia de ser l’any en què l’operador de vies –encara per decidir si Renfe o FGC– començaria les proves de circulació. La realitat, però, ha estat una altra. La llançadora no només arriba tard a 2021 sinó que l’última licitació d’Adif per aquest servei situa ara l’estrena al 2023.
El calendari d’Ábalos no era pas la primera previsió fallida del govern estatal sobre la durada aproximada del projecte. El 2015 la llavors ministra de Foment del govern de Mariano Rajoy, Ana Pastor (PP), va assegurar que el tren estaria en funcionament el 2018. Per tant, si es compleix el nou horitzó 2023, el termini s’haurà acabat allargant cinc anys. El TOT Barcelona ha contactat amb Adif per saber els motius del retard però no ha rebut resposta fins ara.
Així consta a l’anunci de licitació del projecte, publicat el 4 de desembre. Adif ha tret a concurs el contracte per un import de 81,1 milions d’euros, perquè s’hi presentin empreses en un termini que acaba l’1 de febrer de l’any vinent. Segons explicita la convocatòria, l’Estat finança aquesta inversió amb fons de la Unió Europea.
L’adjudicatària tindrà la missió de netejar el terreny, col·locar-hi vies i catenàries i habilitar les estacions. L’execució de les obres té una durada prevista de dos anys. Així que, com a molt aviat, els operaris podrien començar a treballar durant el 2021 i la connexió ferroviària entre Sants i el Prat estaria enllestida cap al 2023.
Abans d’aquests treballs es va fer una fase d’obres prèvia, que consistia en la construcció d’un túnel nou de 3,3 quilòmetres mitjançant una potent tuneladora. La màquina va acabar la feina amb tres anys de retard, tal com va explicar el TOT Barcelona el desembre de 2018. Aleshores semblava que havia quedat enrere la part més crítica de les obres i que la resta seria més àgil d’executar.
Incertesa sobre l’operadora
Les obres han de permetre als usuaris de Rodalies arribar fins a l’aeroport en només 19 minuts des de Sants. Sobre quin operador explotarà el tren llançadora, fonts de Renfe defensen que prefereixen l’ampliació d’una de les línies existents fins al Prat abans que tirar endavant el tren llançadora. Tot i així, no descarten que Renfe acabi operant el nou tren. El govern català va anunciar a finals de l’any passat que havia encarregat a FGC explotar la nova línia. El nou servei permetia establir serveis directes de Rodalies a les dues terminals des de Maçanet i Manresa via Barcelona a través de les línies R2 i R4 si el servei l’explotés Renfe.
“No és una obra qualsevol”, va destacar el ministre Ábalos durant una visita el 2018. Va ser el mateix dia que va dir que les dues fases de les obres acabarien el 2021 i que “aleshores començarà el període de proves”. El projecte haurà costat 620 milions d’euros si no hi ha més ensurts. Fins que estigui enllestit, els viatgers barcelonins hauran de seguir desplaçant-se a l’aeroport d’El Prat en Rodalies, Aerobús o la llarga L9 del metro.