L’Ajuntament de Barcelona ha aprovat “estudiar” la implantació d’un peatge urbà per reduir la contaminació. La mesura, proposada per ERC i transaccionada amb JxCat, ha posat en evidència la diferent visió dels dos socis del govern municipal: els comuns hi han donat suport, mentre que el PSC s’ha abstingut.
La proposició demanava elaborar un “calendari” de futures restriccions a mig i llarg termini associades a la Zona de Baixes Emissions actual i, en aquest marc, analitzi si seria convenient reconvertir les autopistes d’accés a Barcelona –que extingeixen concessió els propers anys– en un peatge de toxicitat.
La regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón (PSC), i el regidor de Transició Energètica, Eloi Badia, han defensat els punts de vista dels respectius partits evitant en tot moment una confrontació directa. La socialista ha argumentat que “és el moment de donar certeses” a la ciutadania, que ha considerat que ja està ara prou “desorientada” per la crisi sanitària i econòmica. “Introduir ara aquest debat és començar la casa per la teulada”, ha dit.
El regidor dels comuns ha recordat que Barcelona i Madrid han superat els llindars de contaminació que marca la UE fins el 2020 amb els mesos de confinament. Tot i així, ha subratllat que un hipotètic peatge “ha d’anar acompanyat d’un pacte d’infraestructures i d’ajudes al sector” i d’una majoria política el més gran possible.