L’Ajuntament de Barcelona continua la lluita, discreta i lenta, contra les motos aparcades de forma irregular en voreres. Aquest 18 de juliol comença la 12a campanya d’avisos i sancions als infractors, que tindrà lloc a 11 zones concretes de la capital. Escampades pels 10 districtes, es tracta d’espais que el consistori ha considerat prioritaris per tenir voreres estretes i molta presència de motos estacionades.
La campanya té 3 fases successives: informació, avisos i multes. Així, busca advertir als usuaris habituals de cada zona per dissuadir l’aparcament en vorera tot l’any, més que no pas escarmentar infractors de forma aleatòria. Fonts de l’àrea municipal de Mobilitat han explicat al TOT Barcelona que la pressió s’està fent volgudament a poc a poc i per onades, a fi d’evitar un traspàs d’usuaris de la moto cap al cotxe –que encara ocupa més espai públic–, i acompanyada de la creació de més llocs d’estacionament. “Pedagogia, infraestructura i autoritat”, recepten.
I és que Barcelona és una ciutat de motos: en té tantes com Madrid i València juntes i lidera el rànquing estatal. La tònica general és usar-les per anar de porta a porta, perquè tradicionalment hi ha hagut laxitud en l’aparcament informal a la vorera. De fet, 8 de cada 10 motoristes aparca malament segons un estudi recent de Catalunya Camina i Eixample Respira. El creixement exponencial de vehicles ha posat en qüestió la viabilitat de la política de tolerància aplicada fins ara, perquè entra en conflicte amb la prioritat de pas pels vianants.
Molts motoristes de la ciutat desconeixen que la normativa només permet deixar la moto en voreres de més de 3 metres d’amplada. Si fan entre 3 i 6 metres, cal col·locar-la en paral·lel a la vorera, entre els escocells dels arbres i a més de 2 metres de distància de qualsevol pas de vianant o parada d’autobús. Tampoc pot entorpir la sortida de pàrquings, papereres o contenidors i cal deixar mig metre lliure respecte al límit amb la calçada. En cas que l’amplada superi els 6 metres es pot aparcar en semibateria deixant 3 metres lliures de pas.
Les 11 zones de multes a motos mal aparcades
Els onze espais escollits per aquesta campanya inclouen diversos carrers cadascun. L’Ajuntament ha publicat una llista orientativa al web de diversos districtes, per advertir als veïns. El territori on la pressió serà més intensiva és la Vila de Gràcia.
- Ciutat Vella: Pintor Fortuny, carrer del Carme i Jardins del Dr Fleming
- Eixample: Entorns de l’escola El Roser, a Consell de Cent amb Casanova
- Sants-Montjuïc: oest del Poble Sec i carrer Lleida
- Les Corts: carrer Taquígraf Serra entre Entença i Nicaragua
- Sarrià-Sant Gervasi: carrers Guillem Tell, riera de Cassoles i Via Augusta a l’alçada del barri d’El Farró
- Gràcia: plaça Lesseps, carrer Carolines, riera de Cassoles, carrers Torrent de l’Olla, Providència, Escorial i Cardener, travessera de Gràcia, carrer de Sardenya i carrer de Camèlies
- Horta-Guinardó: barri de la Teixonera
- Sant Andreu: carrers Ciutat d’Asunción, Sao Paulo, Sant Adrià i Ferran Junoy
- Sant Martí: entorns del Mercat del Clot
Tres fases consecutives
La primera fase anirà a càrrec d’informadors. Explicaran als usuaris de la zona què diu la normativa d’aparcament i quines alternatives hi ha a prop per no deixar la moto sobre una vorera inapropiada. Per facilitar la col·laboració dels afectats, hi haurà ofertes i gratuïtat temporal per a motos en aparcaments municipals subterranis propers als 11 punts de la campanya. També hi haurà, en paral·lel, millores de la senyalització i reordenament de les places d’aparcament perquè hi càpiguen més motos a les calçades.
La segona fase ja la protagonitza la Guàrdia Urbana, tot i que encara no comportarà sancions. Comença el 25 de juliol. La policia local advertirà als qui no deixin correctament estacionada la seva motocicleta o ciclomotor. Els recordarà la normativa i també el risc de ser multats.
Finalment, l’1 d’agost arribarà la tercera fase. La Guàrdia Urbana sancionarà i retirarà vehicles mal aparcats durant una setmana. Un cop finalitzada la campanya, el patrullatge ordinari de la policia i dels vigilants de l’Àrea Verda vetllarà perquè no tornin els incompliments massius.
“L’objectiu és recuperar les voreres pels desplaçaments a peu, alliberant-les d’obstacles i d’altres elements que puguin suposar un problema per la mobilitat de les persones, especialment d’aquelles que tenen una mobilitat reduïda o que s’han de desplaçar amb cotxets”, diu el consistori. Reivindica, a més, que des de 2019 ha habilitat 8.534 noves places d’estacionament per a motos en calçada, el que fa pujar el total de la ciutat fins a 77.899 llocs on aparcar legalment sobre l’asfalt. “A dia d’avui encara en hi ha 4.744 places d’aparcaments en vorera, tot i que l’objectiu és anar-les baixant a calçada de manera progressiva”, reconeix el consistori. Entre les de calçada i les de vorera, l’espai reservat a motos suposa el 40% de l’estacionament a la via pública.