Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Els accidents mortals repunten a Barcelona i posen el focus en les motos

La primera meitat de 2022 deixa un balanç d’accidents de trànsit agredolç a Barcelona. El nombre total de sinistres viaris es manté per sota de les xifres prepandèmia, però queda entelada per una major mortalitat. Onze persones han perdut la vida a l’asfalt de la capital, de les quals 10 són motoristes. L’onzè és un vianant.

Com havien mostrat ja anteriors balanços municipals, la moto està al centre de la sinistralitat viària a Barcelona i els seus usuaris són un dels perfils més vulnerables en cas d’accident. En total van tenir 3.617 accidents a la ciutat segons les dades de la Guàrdia Urbana, al voltant d’un miler menys que fa tres anys (4.753), és a dir, un 24% menys. No obstant, la tendència és de creixement lent i el volum d’enguany suposa un 8% més que els primers sis mesos de l’any passat.

Aquests fets han causat 4.493 ferits lleus i 83 ferits lleus, a més de les 11 víctimes mortals. Fa tres anys els lleus van ser quasi 6.000 i els greus, 103. Però van morir 8 persones, tres menys que ara.

Balanç de sinistralitat viària a Barcelona el primer semestre de 2022 / Font: Ajuntament de Barcelona
Balanç de sinistralitat viària a Barcelona el primer semestre de 2022 / Font: Ajuntament de Barcelona

L’Ajuntament de Barcelona subratlla que els “la sinistralitat més greu (ferits greus més víctimes mortals) és un 15% inferior que el primer semestre de 2019”.

Més taxis sinistrats

Els vehicles que lideren el rànquing d’involucrats en sinistres continuen sent els cotxes (2.363), però les motos acosten posicions (2.222) i ja són quasi la meitat del total. A molta distància hi ha les furgonetes (451), les bicicletes (399), ciclomotor (227) i els vehicles de mobilitat personal a motor com patinets (397). Aquest darrer grup ha experimentat un creixement en sinistres els últims tres anys, en paral·lel a la seva popularització com a mitjà de transport individual durant la pandèmia. “La tendència a la sinistralitat d’aquests vehicles continua a
l’alça”, lamenta el consistori.

Tanquen el llistat els taxis, que tot i ser el col·lectiu menys nombrós registra un augment significatiu: de 105 l’any passat a 223 taxis involucrats en accidents enguany, més del doble. La xifra representa també el doble de 2020, però es queda a la meitat del volum molt superior d’accidents de trànsit de taxis el 2019, que en van ser 414. L’evolució té a veure amb la pràctica aturada del sector el 2020 i 2021 a causa de l’aturada del turisme per la Covid: els taxistes pràcticament no circulaven per la ciutat, el que explica la caiguda dels dos anys.

Balanç de sinistralitat viària a Barcelona el primer semestre de 2022 / Font: Ajuntament de Barcelona

També destaca en el balanç de 2022 la distribució territorial dels accidents amb ferits. L’Eixample reté la primera posició (1.115), en gran part per ser el districte de pas de molts desplaçaments interns a la ciutat i on hi ha diversos punts negres reconeguts d’accidentalitat.

En canvi, Ciutat Vella sorprèn amb un creixement important i assoleix quasi la mateixa xifra que el 2019. Enguany al districte antic hi ha hagut 241 accidents amb lesionats, enfront dels 181 de fa un any. Tot i així, encara té per sobre territoris com Sarrià-Sant Gervasi, Sant Martí, Horta-Guinardó i Les Corts.

Distraccions i alcohol, principals causes

Pel que fa a les causes dels accidents, sobresurt la manca d’atenció continua com la primera culpable dels accidents provocats per un conductor. És la causa atribuïda a 828 accidents d’aquest semestre, més que al 2019. Altres carències de conducció són infringir les distàncies de seguretat (535) i fer girs indeguts o temeraris (440). Quan és el vianant qui causa l’accident, en la major part de casos es tracta de persones que creuen en vermell o fora del pas de zebra.

D’altra banda, el consum d’alcohol s’imposa com la principal causa indirecta que porta a imprudències o errors al volant. La seva incidència ha crescut un 18,5% en un any, tot i que encara és un 21% inferior a la que tenia el 2019. Per prevenir-ho, la Guàrdia Urbana de Barcelona ha incrementat els controls d’alcoholèmia (19.061) i al voltant d’una quarta part han resultat positives. Concretament 4.727 tests han delatat un consum excessiu d’alcohol, dels que s’han derivat 971 casos amb responsabilitats penals.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: En fi a juliol 11, 2022 | 15:57
    En fi juliol 11, 2022 | 15:57
    Per obra i gràcia, de la kolau. Des del desordre viari, mus de formigó, terrasses de bar, pilones, nul manteniment i neteja de carrers, rondes, de totes les vies, per no oblidar els taxistes, que són un perill públic,
  2. Icona del comentari de: Colau ens mata a juliol 11, 2022 | 22:54
    Colau ens mata juliol 11, 2022 | 22:54
    Els murets de fprmigo de la Colau maten, es terrorisme Colau, salvatgisme per matar
  3. Icona del comentari de: conductor a juliol 12, 2022 | 05:54
    conductor juliol 12, 2022 | 05:54
    Jo, que a més d'amb cotxe, també a voltes vaig amb moto, m'esgarrifo en veure com van pel món alguns motoristes. Vist aixó encara trobo que n'hi ha pocs, d'accidents.
  4. Icona del comentari de: conductor a juliol 12, 2022 | 05:54
    conductor juliol 12, 2022 | 05:54
    Jo, que a més d'amb cotxe, també a voltes vaig amb moto, m'esgarrifo en veure com van pel món alguns motoristes. Vist aixó encara trobo que n'hi ha pocs, d'accidents.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa