El tràfic al Port de Barcelona cau més d’un 8% al març pel coronavirus

Les importacions cauen un 19% però les exportacions pugen un 8%

El tràfic al Port de Barcelona va caure un 8,3% al març en comparació al mateix mes de l’any passat pels efectes de la pandèmia del coronavirus en el comerç internacional i per l’aturada en sec de la indústria primer a l’Àsia i ara a Europa i Amèrica. Segons ha explicat el Port de Barcelona en un comunicat, els efectes s’han deixat notar en tot tipus de tràfic, en especial en aquelles mercaderies més lligades als sectors industrials no considerats bàsics, però també n’hi ha d’altres que van créixer per l’estat d’alarma. En nombre de contenidors, al llarg del mes passat van passar un total de 219.827 TEU, un 18,9% menys que el mateix mes del 2019.

La caiguda ve motivada pel descens dels trànsits (-38%) mentre que la baixada en les importacions se situa en el 19% –concentrada principalment en el mercat asiàtic (-24%)– i les exportacions registren un creixement del 8%.

La cancel·lació del 50% de les escales dels serveis de l’Extrem Orient ha impactat en les importacions per la paralització de l’activitat productiva a la Xina. El tràfic procedent d’aquest país ha notat especialment els efectes de la pandèmia, patint un fort retrocés del -41%.

D’altra banda, el Port de Barcelona també atribueix el descens a un context d’afebliment de la demanda en el conjunt d’Europa que ja s’arrossegava des de finals del 2019 i que ara s’ha agreujat per la propagació de la Covid-19 i per les mesures de confinament i contenció de l’activitat aplicades per la gran majoria de països.

Una altra de les causes que explica el comportament del tràfic de contenidors és la forta demanda a l’exterior com la carn de porc, que acumula mesos de creixement; els farratges (en especial l’alfals) i els medicaments i productes d’higiene. A més, algunes navilieres han reorganitzat el tràfic, que s’ha convertir en molt volàtil.

Els automòbils i el passatge, els que pateixen les conseqüències més negatives

Els tràfics que pateixen les pitjors conseqüències per la pandèmia del coronavirus són els automòbils i el passatge. En el primer cas, s’han comptabilitzat 52.605 unitats durant el mes de març, xifra que suposa un descens del 30,7% respecte el mateix mes del 2019. En el cas de les importacions, el descens és del 20%.

El tancament dels canals de distribució i comercialització de vehicles al mercat espanyol des del passat 16 de març per l’estat d’alarma és el principal motiu d’aquest descens −la xifra de matriculacions al març ha caigut pràcticament el 70%−. Aquesta paralització continuarà fins que s’acabi l’estat d’alarma. Les exportacions, per la seva banda, cauen un 27% degut a què la major part dels fabricants van decidir tancar les seves plantes de producció a Espanya des del dia 16 de març.

Quant al tràfic de passatgers, està prohibida la seva entrada als ports de l’Estat si provenen de vaixells procedents d’Itàlia i de creuers de qualsevol origen. A més, el confinament no permet viatjar a les Illes Balears. Això ha fet que el tràfic de passatgers caigui a mínims al Port de Barcelona, amb un descens del -77% en el cas dels creuers durant el mes de març (30.008 passatgers) i del 54,8% en el cas dels ferris (42.660 passatgers).

Pel que fa a les autopistes del mar, aquest tràfic ha crescut el març un 4% en UTIS. Aquesta dada positiva és atribuïble al servei entre Barcelona i Civitavecchia (+22%) ara que la línia opera amb major capacitat per l’allargament dels dos vaixells que la cobreixen i degut a què aquest servei no ha patit cap cancel·lació durant el mes de març.

Més informació

Nou comentari