El port de Barcelona celebra aquest any el seu 150 aniversari i no ho podria fer en un millor moment: és el port que més creix de tot Europa occidental, és líder indiscutible de creuers a la Mediterrània i és el principal port de l’Estat espanyol en comerç exterior gràcies a les bones relacions amb la Xina. Amb aquest currículum, la presidenta de l’Autoritat Portuària de Barcelona, Mercè Conesa, ha aprofitat l’acte de presentació del programa d’activitats de l’efemèride per reivindicar més autonomia en la gestió.
“Quan al port se li ha donat la responsabilitat, l’ha sabuda gestionar”, ha dit. “És el moment de tornar a reivindicar més autonomia de gestió per poder competir en igualtat de condicions amb la resta de ports europeus”. A finals de març entra vigor el nou Reglament Europeu de Ports, que busca millorar la competència de l’enclavament de la Unió Europea i que fomenta la descentralització portuària. Barcelona fa temps que demana més marge per establir tarifes, regular serveis i desenvolupar infraestructures.
[r:1]
Un port amb molta història
El director general de la instal·lació, José Alberto Carbonell, ha fet un breu resum de la història del port, “una història que volem compartir amb tota la ciutadania de Barcelona” i que es remunta als segles V i IV abans de Crist, dates on hi ha constància dels primers intercanvis de mercaderies realitzats a la costa barcelonina. L’activitat marítima a la ciutat es va anar consolidant amb els pas dels segles i va haver-hi diversos intents de crear una estructura permanent per protegir els vaixells dels temporals, però no va ser fins a mitjans del segle XIX que es va impulsar l’obra del que ara és el port.
El 5 de febrer de 1869 es va constituir oficialment la Junta d’Obres del Port de Barcelona, la primera entitat dedicada a gestionar la instal·lació i que va promoure les obres del port modern. Durant el període d’entreguerres el seu desenvolupament va patir una frenada considerable i no va ser fins a la dècada del 60 que es va tornar a dinamitzar, tot i que no seria fins a finals del 80 i principis dels 90 que viuria el canvi més decisiu: el trasllat de les operacions portuàries cap a la zona sud de la ciutat i el Pla Delta, que va permetre dobla la superfície del port fins a les 1.200 hectàrees.
[r:2]
Programa d’activitats
Per commemorar el 150 aniversari de la constitució de la Junta d’Obres, el port de Barcelona ha preparat un programa d’activitats que inclou un concert de l’Orquestra Simfònica del Vallès al Port Vell, que se celebrarà al juliol, i un acte institucional al Palau de la Música. També s’oferiran visites marítimes gratuïtes a les instal·lacions del port que tindran caràcter mensual i es faran a bord de Les Golondrines, amb un recorregut pensat per a un públic familiar. El programa es completa amb una exposició al Museu d’Història de la Ciutat, on s’exposaran els fets més rellevants de l’últim segle i mig.
“Si avui som el primer hub logístic de la Mediterrània, és, en bona part, gràcies a la visió, planificació i esforç d’aquells que ens van precedir”, ha dit la presidenta del port, Mercà Conesa. “El pròxim pla estratègic tindrà presents els Objectius de Desenvolupament Sostenible perquè el port pugui seguir creixent de manera respectuosa amb els valors que la societat demanda”, ha afegit en referència a la necessitat de pensar les infraestructures i l’activitat del port en termes de valor econòmic i social, però sobretot ambiental per mantenir la instal·lació al capdavant del sector.