La tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, ha reclamat aquest divendres que es modifiqui la llei estatal de ports i de la Marina Mercant per tal que els ajuntaments puguin tenir més pes en la gestió dels espais litorals. Ho ha fet durant una intervenció en unes jornades a València de debat sobre el valor públic i productiu dels ports històrics i la seva relació amb les ciutats.
Sanz ha defensat que cal canviar l’article 30 de la llei estatal de ports per donar més rellevància als ens locals en els òrgans de govern de les autoritats portuàries. També vol que es modifiquin els articles 69, 70 i 71 perquè els consistoris siguin part decisiva en la delimitació dels espais i usos portuaris, i l’article 56 del mateix text perquè el criteri dels ajuntaments sigui vinculant a l’hora d’aprovar planejaments urbanístics en àmbits portuaris.
Sanz ha apuntat que els ports “són ciutat” i que, per tant, no poden viure d’esquenes al nucli urbà. “Barcelona és una ciutat amb port, no a la inversa”, ha indicat. Per tal d’aconseguir aquesta integració entre port i ciutat, la tinenta d’alcaldia ha demanat que els espais portuaris puguin ser governats de la mateixa manera que la resta del territori municipal. “Són igualment ciutat, i els governs municipals han de tenir un paper decisiu en la seva governança“, ha assenyalat.
La quarta tinenta d’alcaldia ha demanat que la llei inclogui la creació de consorcis interadministratius en els àmbits port-ciutat amb governança paritària entre les autoritats portuàries i els ajuntaments. També s’ha mostrat favorable a canviar el marc jurídic actual perquè la gestió dels ports històrics i les marines sigui la mateixa que la dels sòls urbans.