Inspecció de Treball regularitza més d’11.000 ‘riders’ de Glovo des de l’any passat

L'òrgan del ministeri dirigit per Yolanda Díaz reclama a l'empresa més de 16 milions d'euros en quotes de seguretat social impagades

La Inspecció de Treball ha donat d’alta a la Seguretat Social a un total de 11.013 treballadors de Glovo després de les actuacions realitzades en 2019 i en el que va d’any, segons han assenyalat fonts coneixedores a Europa Press. En concret, la Inspecció ha dut a terme un total de 30 actuacions durant l’any passat i aquest any per les quals se sol·liciten més de 16,2 milions d’euros a la companyia per les cotitzacions impagades d’aquests treballadors, considerats falsos autònoms.

Les actuacions responen, d’una banda a denúncies de les organitzacions sindicals (CCOO, UGT, CNT, CUT, Corrent Sindical d’Esquerra de Uvieu i SAT), i de l’altra a actuacions d’ofici de la pròpia Inspecció, segons ha avançat elDiario.es. Les inspeccions realitzades entre 2019 i 2020 s’han dut a terme en diferents províncies de la geografia nacional, com a Madrid, Barcelona, ​​València, Saragossa, Màlaga, Granada, Astúries, Balears, Múrcia, Còrdova, Valladolid, Burgos, Salamanca, Pontevedra, Cantàbria i Badajoz.

Sobre les denúncies dels sindicats, es van dur a terme en un primer moment set actuacions, que van aconseguir l’alta de 4.275 riders i per les quals se li va demanar a l’empresa una mica més de 8,2 milions d’euros. Posteriorment, també per denúncies dels representants dels treballadors, es van fer 15 ordres de servei, per les quals es va donar d’alta a la Seguretat Social a 4.976 treballadors i se li va exigir a Glovo més de 5,7 milions d’euros.

Mitjançant les investigacions d’ofici de la Inspecció de Treball es van realitzar 8 actuacions més, amb les que es van aconseguir l’alta de 1.762 treballadors i per les quals se li va sol·licitar a la companyia gairebé 2,2 milions d’euros. Aquesta campanya és de les més grans que ha fet la Inspecció de Treball en aquest tipus de plataformes, segons han confirmat a Europa Press fonts coneixedores de les actuacions.

Diàleg social

Precisament aquest dimecres Govern, sindicats i empresaris han acordat a la taula de diàleg social per abordar la coneguda com a llei de riders que la normativa no se centri només en aquest col·lectiu de treballadors, sinó que abasti a tots els falsos autònoms. “La taula no es va a cenyir als riders, sinó que s’aspira a establir una regulació per evitar la proliferació de el frau laboral a través de plataformes digitals”, ha postil·lat CCOO en declaracions després del partit.

Els interlocutors socials tornaran a reunir-se amb l’executiu dimecres que ve a la tarda amb propostes concretes. En la trobada d’avui s’ha debatut el marc general de la situació per la qual travessen aquests treballadors i serà a partir de la setmana que ve quan es debatran les propostes.

Des del començament del mandat de Yolanda Díaz al capdavant de Treball, la ministra ha deixat clar en reiterades ocasions que l’ús de mitjans tecnològics o digitals no pot “desvirtuar” la naturalesa de l’activitat prestada, ni totes les activitats prestades amb el suport de instruments digitals responen als mateixos pressupostos ni tenen el mateix objectiu.

A més, el ministeri sempre ha defensat que els nous models de negoci on line han d’estar sotmesos “a les mateixes regles” que els models de negoci clàssics per “equiparar” els models de producció clàssics o tradicionals i els nous models tecnològics o informàtics.

El departament de Díaz vol assegurar per a aquests treballadors la garantia d’un salari el sou ve determinat per una norma legal, un temps de treball màxim al costat de períodes mínims de descans, drets associats a l’extinció de el contracte de treball, el dret a unes condicions de treball segures i saludables o l’exercici de drets col·lectius amb les garanties d’indemnitat precises, entre d’altres.

Més informació

Nou comentari