Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Els centres comercials recorren al ‘click&collect’ per pal·liar el tancament
  • CA

El tancament forçós dels centres comercials per les restriccions antiCovid els han convertit en grans recintes fantasma. Les aglomeracions de centenars de persones durant les rebaixes semblen un record molt llunyà caminant avui pels passadissos de les grans superfícies de Barcelona ciutat. No obstant, els establiments batallen per salvar una petita part de la facturació amb sistemes de venda híbrida, mig telemàtica i mig presencial. És el cas, per exemple, dels canals click&collect i call&collect que han estrenat Diagonal Mar i L’Illa Diagonal les darreres setmanes per mantenir el vincle amb els clients.

Els fruits d’aquesta aposta costen de veure in situ. Un laborable a les 12h del migdia els llargs passadissos de l’Illa Diagonal eren ben buits i només hi passejaven mirant aparadors dues parelles amb els seus gossos. Davant d’establiments de grans cadenes, com Zara o Oysho, hi ha una o dues persones esperant els seus paquets. A la porta del Decathlon no hi ha clients esperant la seva comanda sinó dos repartidors de Glovo fent cua per poder portar el paquet al destinatari final. Les botigues petites, en canvi, continuen del tot tancades: la falta d’infraestructures de venda digital i la manca d’afluència presencial els ha fet quasi impossible aconseguir compradors al gener.

El tancament dels centres comercials va entrar en vigor el 7 de gener i dura almenys fins el 7 febrer, tot i que la Generalitat ja ha deixat entreveure que no preveu relaxar de forma substancial les prohibicions actuals. Els negocis ubicats en aquest tipus de recintes són qui més ha patit la segona i tercera onada, perquè ja van perdre’s el Black Friday i només han pogut obrir 24 dels 41 dies de la campanya de Nadal.

Comandes amb atenció al client

Per pal·liar les conseqüències de les actuals restriccions i anticipar-se a futures mesures, l’Illa Diagonal i Diagonal Mar han posat en marxa els canals click&collect i call&collect. Permeten a l’usuari realitzar les seves compres a través de les botigues online de cada establiment però en comptes d’esperar el paquet a casa li permeten recollir la seva comanda al mateix centre comercial.

Dos repartidors de Glovo usant el servei click&collect de Decathlon de l'Illa Diagonal / MMT
Dos repartidors de Glovo usant el servei click&collect de Decathlon de l’Illa Diagonal / MMT

Aquesta fórmula funciona de facto com un reforç de les eines d’atenció al client de les grans cadenes. El públic pot trucar a les botigues que ubicades als centres comercials per resoldre dubtes sobre l’estoc o les talles, i si decideix adquirir un producte ja acorda una cita per a la recollida de l’encàrrec. “Són serveis alternatius perquè els retailers segueixin operatius tot i les restriccions imposades per les autoritats”, valoren fonts oficials del centre comercial Diagonal Mar.

Resultat desigual

El resultat d’ambdós sistemes ha estat diferent als dos centres comercials, en gran part arran del desigual grau d’implicació dels comerços. Per als gestors Diagonal Mar, “la rebuda ha estat molt positiva” i les botigues han aprofitat de seguida les noves vies obertes. “El servei ‘click&collect’ està molt arrelat a Diagonal Mar i la gran majoria dels retailers de moda que pertanyen a grans cadenes estan oferint aquests serveis actualment”, indiquen. “L’alternativa call&collect és més recent, però en vista de la bona acollida entre el públic, aviat la gran majoria d’operadors de moda el posaran a disposició dels clients”, auguren. 

Per contra, l’impacte dels canals híbrids a l’Illa Diagonal no ha estat tant clar. “Hem informat a tots els nostres comerços sobre aquests dos serveis, però la seva acollida ha estat rebuda de forma desigual”, afirma Ainhoa Izuel, directora de màrqueting de l’Illa Diagonal. Per poder oferir aquest servei cal que hi hagi almenys un treballador a la botiga, recorda. “No totes tenen els recursos econòmics per mantenir el local obert només per aquest servei”, assumeix.

Passadís buit de l'Illa Diagonal durant el tancament forçós de gener / MMT
Passadís buit de l’Illa Diagonal durant el tancament forçós de gener / MMT

Izuel lamenta que el propi tancament ha minat l’èxit del click&collect a l’Illa Diagonal: “Com que el centre comercial està tancat, els usuaris han perdut l’atractiu de visitar-lo”. A més, recorda, els comerços a peu de carrer sí que es mantenen oberts i això fa menys atractiva la compra híbrida en aquelles cadenes que tenen presència dins i fora dels centres comercials: “Els clients també poden dirigir-se als establiments oberts per comprar-hi els productes o recollir allà les comandes fetes de forma online”.

En el que coincideixen al 100% els dos centres comercials és en les greus conseqüències que causa el tancament forçós, tant per als empresaris dels comerços afectats com per als seus treballadors i proveïdors. Demanen a les institucions que ofereixin solucions urgents per als centres comercials, per evitar que l’impacte ja molt alt del tancament deixi seqüeles permanents en el teixit econòmic de la ciutat.

Més notícies
Molta gent ha de fer cua per accedir a les botigues del centre comercial Glòries / MMP
Els centres comercials, sense campanya de rebaixes després de mig Nadal tancats
Notícia: Els centres comercials, sense campanya de rebaixes després de mig Nadal tancats
Comparteix
Només han pogut obrir 24 dels 41 dies de la campanya de compres nadalenques
Protesta a La Maquinista per poder reobrir abans del Black Friday / Comertia
Comerciants de la Maquinista i Glòries reclamen una rebaixa del lloguer
Notícia: Comerciants de la Maquinista i Glòries reclamen una rebaixa del lloguer
Comparteix
Formen part de Barcelona Oberta i Comertia i interpel·len la propietat dels centres, URW
Els barcelonins estaran dues setmanes més sense poder sortir de la ciutat / ACN
Barcelona, confinada dues setmanes més
Notícia: Barcelona, confinada dues setmanes més
Comparteix
El Govern prorroga les restriccions vigents i descarta el confinament metropolità
Salva Vendrell, President de la Fundació Barcelona Comerç / Jordi Play
Salva Vendrell: “Fer-nos perdre el primer cap de setmana de rebaixes és una bestiesa”
Notícia: Salva Vendrell: “Fer-nos perdre el primer cap de setmana de rebaixes és una bestiesa”
Comparteix
ENTREVISTA | El president dels eixos comercials de Barcelona retrata les expectatives per 2021 de botigues i restaurants
La cua per entrar a una botiga de roba oberta a Porta Ferrissa en el primer dia de rebaixes / ACN
Tret de sortida a les rebaixes: cues per fer retorns i moltes persianes abaixades
Notícia: Tret de sortida a les rebaixes: cues per fer retorns i moltes persianes abaixades
Comparteix
La campanya de descomptes arrenca en un any estrany on els consumidors es centren només en l'imprescindible
Molta gent ha de fer cua per accedir a les botigues del centre comercial Glòries / MMP
Cues a Glòries el primer cap de setmana amb els centres comercials oberts
Notícia: Cues a Glòries el primer cap de setmana amb els centres comercials oberts
Comparteix
L’aforament màxim és del 30% i a partir de dilluns no hi haurà restaurants

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa