El tancament forçós dels centres comercials per les restriccions antiCovid els han convertit en grans recintes fantasma. Les aglomeracions de centenars de persones durant les rebaixes semblen un record molt llunyà caminant avui pels passadissos de les grans superfícies de Barcelona ciutat. No obstant, els establiments batallen per salvar una petita part de la facturació amb sistemes de venda híbrida, mig telemàtica i mig presencial. És el cas, per exemple, dels canals click&collect i call&collect que han estrenat Diagonal Mar i L’Illa Diagonal les darreres setmanes per mantenir el vincle amb els clients.
Els fruits d’aquesta aposta costen de veure in situ. Un laborable a les 12h del migdia els llargs passadissos de l’Illa Diagonal eren ben buits i només hi passejaven mirant aparadors dues parelles amb els seus gossos. Davant d’establiments de grans cadenes, com Zara o Oysho, hi ha una o dues persones esperant els seus paquets. A la porta del Decathlon no hi ha clients esperant la seva comanda sinó dos repartidors de Glovo fent cua per poder portar el paquet al destinatari final. Les botigues petites, en canvi, continuen del tot tancades: la falta d’infraestructures de venda digital i la manca d’afluència presencial els ha fet quasi impossible aconseguir compradors al gener.
El tancament dels centres comercials va entrar en vigor el 7 de gener i dura almenys fins el 7 febrer, tot i que la Generalitat ja ha deixat entreveure que no preveu relaxar de forma substancial les prohibicions actuals. Els negocis ubicats en aquest tipus de recintes són qui més ha patit la segona i tercera onada, perquè ja van perdre’s el Black Friday i només han pogut obrir 24 dels 41 dies de la campanya de Nadal.
Comandes amb atenció al client
Per pal·liar les conseqüències de les actuals restriccions i anticipar-se a futures mesures, l’Illa Diagonal i Diagonal Mar han posat en marxa els canals click&collect i call&collect. Permeten a l’usuari realitzar les seves compres a través de les botigues online de cada establiment però en comptes d’esperar el paquet a casa li permeten recollir la seva comanda al mateix centre comercial.
Aquesta fórmula funciona de facto com un reforç de les eines d’atenció al client de les grans cadenes. El públic pot trucar a les botigues que ubicades als centres comercials per resoldre dubtes sobre l’estoc o les talles, i si decideix adquirir un producte ja acorda una cita per a la recollida de l’encàrrec. “Són serveis alternatius perquè els retailers segueixin operatius tot i les restriccions imposades per les autoritats”, valoren fonts oficials del centre comercial Diagonal Mar.
Resultat desigual
El resultat d’ambdós sistemes ha estat diferent als dos centres comercials, en gran part arran del desigual grau d’implicació dels comerços. Per als gestors Diagonal Mar, “la rebuda ha estat molt positiva” i les botigues han aprofitat de seguida les noves vies obertes. “El servei ‘click&collect’ està molt arrelat a Diagonal Mar i la gran majoria dels retailers de moda que pertanyen a grans cadenes estan oferint aquests serveis actualment”, indiquen. “L’alternativa call&collect és més recent, però en vista de la bona acollida entre el públic, aviat la gran majoria d’operadors de moda el posaran a disposició dels clients”, auguren.
Per contra, l’impacte dels canals híbrids a l’Illa Diagonal no ha estat tant clar. “Hem informat a tots els nostres comerços sobre aquests dos serveis, però la seva acollida ha estat rebuda de forma desigual”, afirma Ainhoa Izuel, directora de màrqueting de l’Illa Diagonal. Per poder oferir aquest servei cal que hi hagi almenys un treballador a la botiga, recorda. “No totes tenen els recursos econòmics per mantenir el local obert només per aquest servei”, assumeix.
Izuel lamenta que el propi tancament ha minat l’èxit del click&collect a l’Illa Diagonal: “Com que el centre comercial està tancat, els usuaris han perdut l’atractiu de visitar-lo”. A més, recorda, els comerços a peu de carrer sí que es mantenen oberts i això fa menys atractiva la compra híbrida en aquelles cadenes que tenen presència dins i fora dels centres comercials: “Els clients també poden dirigir-se als establiments oberts per comprar-hi els productes o recollir allà les comandes fetes de forma online”.
En el que coincideixen al 100% els dos centres comercials és en les greus conseqüències que causa el tancament forçós, tant per als empresaris dels comerços afectats com per als seus treballadors i proveïdors. Demanen a les institucions que ofereixin solucions urgents per als centres comercials, per evitar que l’impacte ja molt alt del tancament deixi seqüeles permanents en el teixit econòmic de la ciutat.