El Port de Barcelona accelera l’ampliació d’una de les terminals de càrrega per afrontar el gran creixement dels tràfics que ha experimentat en els últims anys. El Consell d’Administració ha donat llum verda a l’entrega anticipada de 65.000 metres quadrats de nous terrenys a Barcelona Europe South Terminal (BEST), l’empresa que gestiona una de les dues terminals de contenidors del port i que actualment es troba al 80% de la seva capacitat.
L’obra, que es va adjudicar al gener, consisteix “en el moviment de terres i el condicionament dels terrenys” amb una superfície total de 110.000 metres quadrats que seran lliurats a BEST, propietat del conglomerat xinès Hutchison Port Holdings. Tot i que estava previst que els treballs s’acabarien el gener del 2020, BEST va sol·licitar que s’avancés l’entrega de part dels terrenys per retallar terminis i començar les millores de superestructura necessàries per explotar la nova esplanada.
Una ampliació necessària
Després d’estudiar la viabilitat de la proposta xinesa, les empreses constructores s’han compromès a finalitzar el 60% dels terrenys a l’octubre d’aquest any i la resta al gener com s’havia programat. BEST gestiona 1,5 milions de contenidors cada any, la meitat del tràfic total del port, mentre que la terminal d’APM, més petita i que ja funciona pràcticament a ple rendiment, en gestiona 1,5 milions més. L’objectiu és arribar als 5 milions de contenidors a llarg termini i això passa necessàriament per ampliar el port.
Per aconseguir-ho, el passat mes de novembre la presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, va avançar que l’enclavament ha encarregat els primers estudis per construir una tercera terminal de contenidors al dic sud, la zona de costa que va des de la bocana de mercaderies fins al Llobregat. Seria la tercera gran ampliació del port després del Pla Delta (1994), que va suposar el desviament de la desembocadura del Llobregat, i la construcció dels dics sud i est (2008).