Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Territori i taxistes acosten postures per rubricar l’acord i evitar la vaga
  • CA

Un acord de mínims amb el sector del taxi podria evitar una nova onada de protestes com la viscuda ara fa gairebé cinc anys. L’escalada de tensió de les darreres setmanes -que va tenir el seu punt àlgid en la marxa lenta pels carrers del centre de Barcelona que van protagonitzar els taxistes aquest dimarts- semblava avocada a repetir una gran mobilització del col·lectiu com la que va paralitzar la Gran Via de les Corts Catalanes coincidint aquest cop amb la celebració del congrés europeu de l’audiovisual ISE Barcelona, que tindrà lloc del 31 de gener fins al 3 de febrer al recinte de la Fira Barcelona de l’Hospitalet de Llobregat. Tanmateix, la Generalitat i els representants dels taxistes estan acostant postures i podrien rubricar demà un acord que evités la vaga prevista per d’aquí a poc més d’una setmana.

Les dues parts s’havien citat aquest dimecres a la tarda a la seu del Departament de Territori per posar totes les cartes sobre la taula. La reunió, impulsada pel govern català -que ha arrencat amb més de mitja hora de retard-, s’ha allargat prop de tres hores i ha servit per constatar que les postures no estan tan allunyades com aparentment semblava. Abans de la trobada amb l’administració, el portaveu del sindicat Élite Taxi, Tito Álvarez, assegurava que no acudien a la reunió amb grans esperances i remarcava que la possibilitat d’arribar a un acord estava en mans del Govern. “Nosaltres no volem fer l’aturada, però tampoc que ens prenguin el pèl. No dubto que hi hagi voluntat política d’arribar a un pacte, però ara mateix ja estem treballant sota molta pressió i cal afanyar-se”, insistia. Si no hi ha sorpreses d’última hora, centenars de taxistes tornaran als carrers d’aquí a poc més d’una setmana per participar en una vaga que podria allargar-se més enllà d’aquest quatre dies assenyalats.

Marxa lenta de taxistes aquest dimarts, 17 de gener ÉLITE TAXI
Marxa lenta de taxistes aquest dimarts, 17 de gener ÉLITE TAXI

De fet, els representants sindicals del col·lectiu no descartaven convocar una concentració massiva prèvia a aquest congrés de l’audiovisual, en el que seria una “demostració preventiva de força” perquè la Generalitat s’avingués a negociar la regulació efectiva de l’activitat de les VTC i de companyies com Free Now, Cabify o Uber, a qui acusen de “competència deslleial” i de voler despenjar-se del sistema tarifari regulat per tenir més flexibilitat per imposar els seus preus.

La situació, però, ha donat un gir de 180 graus i el pacte que podria evitar la celebració d’aquesta nova vaga del sector del taxi podria rubricar-se demà en una nova trobada tècnica.

La proposta de Govern

Per la seva banda, Territori ha informat que treballa en un paquet de mesures que inclou canvis normatius amb més sancions pels incompliments de sistema tarifari. L’Executiu també planteja una actualització de decret llei d’empreses de mediació dels taxis que podria estar llesta “en 7 o 9 mesos”, segons el departament. Per “reequilibrar” un sector en conflicte des de fa anys, la conselleria de Juli Fernández obre la porta a fer una excepció i ampliar el nombre de VTC que poden circular durant els grans esdeveniments, com ara el Mobile World Congress (MWC), en una fórmula que encara està per determinar.

Aplicació del decret i preus tarifats

En aquest sentit, des del sector del taxi es demana la correcta aplicació del decret Llei que hauria de regular l’activitat de les VTC, que segons denuncien no s’està complint i que tampoc està tenint una resposta per part de les autoritats en forma de retirada de vehicles de transport amb conductor dels carrers de la capital catalana. En paral·lel, el col·lectiu també demana limitar a 1.800 el nombre de permisos atorgats a aquestes empreses i operadors de transport arreu del territori català, una xifra que correspon a un 15% del total de llicències per al servei de taxi que estan actualment en funcionament.

Pel que fa a l’activitat de companyies com Free Now, Cabify o Uber, els taxistes demanen incloure en la negociació dels nous pressupostos catalans una modificació de la Llei del Taxi per evitar que aquests operadors de transport tinguin marge per intervenir i sobredimensionar tarifes en funció de la demanda. La situació és especialment preocupant en aquest cas perquè aquest tipus d’empreses operen actualment amb prop de 3.000 taxistes a la ciutat, una situació que des de certs sectors del col·lectiu es veu com una “traïció” al model tradicional del taxi.

Un factor clau en la supervivència del sector

Cal recordar que una gran part del sector del taxi considera que el model tradicional encara està viu i que es pot funcionar perfectament al marge d’aquest tipus de companyies. En un context com aquest, les esperances en la supervivència del sector del taxi a la ciutat semblen recaure en l’èxit de l’aplicació pública Picmi Taxi, que va estrenar-se el passat mes de novembre i que permet a l’usuari contractar a través del seu telèfon mòbil el servei dels prop de 10.000 taxis que operen a la capital catalana i a la seva àrea metropolitana, ja que tots els vehicles de la flota porten incorporat el sistema de manera obligatòria.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa