Les empreses catalanes que impulsen el hub d’electromobilitat que ha de substituir Nissan a la Zona Franca, QEV Technologies i BTech, plantegen fabricar 100.000 models de dues noves marques en cinc anys. D’aquesta manera, es podrà absorbir el 100% de la plantilla que el gegant asiàtic ha deixat sense feina, segons prometen. Així ho ha anunciat el conseller delegat de QEV, Joan Orús, en una presentació de la marca Zeroid a l’antiga planta que el fabricant japonès tenia a Barcelona.
La resta de la producció, fins a 40.000 models, seria a càrrec de la mítica marca Ebro. Els impulsors del hub han reclamat “rapidesa” als governs per tancar el procés i començar a fabricar el 2023. “L’únic que volem és agilitat, negociarem amb qui sigui, però que sigui ràpid”, ha dit. “Si estem aquí no és per la fàbrica, els robots o les línies d’assemblatge. Estem aquí perquè hi ha més de 1.000 persones que saben fer vehicles”, ha remarcat Orús, a la presentació oficial de la nova marca. “Les oportunitats no són en el lloc sinó en les persones”, ha subratllat.
L’objectiu és començar a contractar “de forma escalonada” a partir del juny, incorporant 100 o 200 persones aquest any per preparar les línies d’assemblatge i fer una “gran incorporació a partir del gener del 2023 quan comenci la producció” i, al cap de tres anys, “arribar a tenir un ple rendiment de la fàbrica” i, per tant, recuperar el volum de treballadors que abans hi havia a Nissan.
El preu del model més petit de furgonetes d’última milla de més de 200 quilòmetres d’autonomia seran de menys de 20.000 euros, mentre que els de més prestacions i autonomia tindran un preu d’entre 80.000 i 120.000 euros.
De moment, el consorci ha tancat acords amb empreses com Voltia, Inzile o Quantron per fabricar els seus vehicles i diversificar el risc que pugui tenir la fàbrica de cara al futur. Fins ara, aquestes marques externes haurien encarregat la fabricació d’entre 20.000 i 30.000 vehicles en tres anys, fet que deixaria el total en entre 120.000 i 130.000 vehicles fins al 2027.
Orús ha assegurat que aquesta modalitat de fabricació per contracte o empresa subcontractada, anomenada contract manufacturing és un model de negoci que “està funcionant molt” perquè les empreses europees que s’hi dediquen “no tenen més capacitat”, ha dit. De moment, els directius del consorci no han fet públic qui és el seu soci financer, però han assegurat que caldrà fer diverses ampliacions de capital per poder fer front a la inversió de 200 milions d’euros. D’altra banda, fa falta concretar quin serà l’import dels ajuts públics, que es calcula que seran entorn dels 100 i 150 milions d’euros, una xifra similar a la que les administracions van oferir a l’anterior candidat a la reindustrialització, la xinesa Great Wall Motors.
Segons ha explicat Orús, el consorci forma part d’un projecte amb una vintena d’empreses, entre les quals hi ha Power Electronics, que busca fabricar una gigaplanta de bateries a l’Estat. “Nosaltres aportem el gra de sorra en l’àmbit tecnològic i serem un possible client d’aquestes bateries”, ha dit Orús, que ha detallat que, de moment, continuaran adquirint les piles de l’Àsia.