L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha demanat per carta al Govern català, al Port de Barcelona i al ministeri de Foment reunions i una taula de treball formal per estudiar un límit diari als creuers que s’aturen a la capital. La líder dels comuns –i de nou alcaldable– divendres va llançar la idea en una entrevista a RTVE i aquest dimarts ha anunciat a Catalunya Ràdio que acaba d’enviar les cartes per formalitzar la proposta.
Per ara l’alcaldessa no ha defensat la idea en roda de premsa ni ha concretat quin límit voldria establir, tot i admetre que el màxim de 3 vaixells al dia fixat per Palma “pot ser un referent”. “No crec que jo arbitràriament hagi de dir un límit, el que em toca com a alcaldessa és fer un crit d’alerta”, ha respost, en l’entrevista de ràdio. “La ciutadania ho demana i és sentit comú”, ha afegit.
A les cartes enviades, a les que ha tingut accés el TOT Barcelona, Colau diu que “aquest mes de maig estem vivint una realitat del tot insostenible, amb l’arribada diària de grans embarcacions”. Sosté que “les dades de creixement són alarmants” i que cal fixar un límit “raonable” mitjançant una “regulació clara i precisa”. “Estic convençuda que coincidiràs amb mi que el model sense límits que hem tingut fins ara no és sostenible”, afegeix la missiva, idèntica per als tres destinataris. Així, els demana constituir “el més aviat possible” una mesa de treball a quatre bandes. Una de les cartes està adreçada a la ministra Raquel Sànchez, que precisament va ser a Barcelona el dia anterior per visitar les obres de la Sagrera. Ada Colau no hi va anar i per tant va desaprofitar l’ocasió de tractar amb ella el límit dels creuers en persona.
Ada Colau presideix Turisme de Barcelona
A l’entrevista d’aquest matí, Colau ha tret pit d’haver “posat topall als hotels al centre” de Barcelona amb el PEUAT i tancat apartaments turístics il·legals i ha dit que “ara toca els creuers”. Respecte a la defensa tancada dels creuers que va fer la vigília el president del Port de Barcelona, Damià Calvet, ha tret ferro al benefici d’aquest segment turístic.
Ha assegurat que “gran part dels creueristes s’estan 3 o 4 hores a la ciutat” i això suposa que “milers de persones baixen de cop al centre”. Amb poc temps per fer visites, tendeixen ha concentrar-se a “llocs concrets” i per tant “de retorn general, poc”, ha argumentat.
En aquest sentit, ha demanat “desagregar” els 1.000 milions d’euros anuals de facturació i 9.000 llocs de treball directes que Calvet va reivindicar. Tot i que Colau és la presidenta del Consell General de Turisme de Barcelona, l’alcaldessa no ha desagregat ella mateixa aquestes dades que insinua esbiaixades. Val a dir que l’entrevistadora, Laura Rosel, tampoc li ho ha demanat pas.
L’acord Port-Ajuntament de 2018
Ajuntament i Port ja van fer les paus el mandat passat amb un acord sobre creuers, que limitava a 7 les terminals i les concentrava al Moll Adossat. Per a Colau, però, no n’hi ha prou ara: “Ja vam fer una acord per apartar-los del port-ciutat i ara hem de posar un limit diari, perquè és un turisme massificat”. “El turisme massificat genera un impacte massa gran, que no es correspon amb el benefici que deixa”, ha insistit.
En aquest sentit, ha celebrat que no tirés endavant l’ampliació de l’aeroport perquè creu que empitjoraria les aglomeracions. “Si ara teniu la sensació que hi ha saturacio a la zona del centre, imagineu-vos amb l’ampliació de l’aeroport amb 20 milions més de turistes a l’any”, ha dit.