L’Ajuntament de Barcelona ha recaptat 54 milions d’euros procedents de l’impost turístic durant els últims quatre anys i ja ha posat en marxa un recàrrec municipal que, segons apunten des del consistori, ha de suposar un ingrés addicional de 52 milions més durant el 2023. La majoria d’aquests diners va a parar al “foment d’activitats culturals i en iniciatives per diversificar el turisme al territori”. Així ho ha comunicat el mateix Ajuntament en una roda de premsa en què també ha anunciat que impulsarà 39 projectes de l’estil més gràcies a 5 milions d’euros recaptats als turistes.
1,6 milions als districtes
D’entre les mesures programades en aquest paquet d’ajudes, hi ha prop d’1,6 milions que van a parar als districtes. Amb aquests diners, s’intentarà que els barris puguin “crear nous imaginaris, millorar els productes i la gestió turística, diversificar el turisme al territori i reduir-ne l’impacte en espais d’afluència turística elevada”.
Gràcia i Sant Martí són dos dels districtes que millor exemplifiquen la nova política municipal. Cadascun d’ells rebrà uns 250.000 euros, que serviran per fomentar la cultura en un districte i diversificar el turisme en l’altre. En el cas de Sant Martí, els diners van a parar al “Programa Cultura a l’espai públic” desplegat al barri del Besòs i el Maresme. En el cas de Gràcia, s’opta per “ampliar amb dues places més el servei de gestió de conflictes durant els mesos de més afluència a l’espai públic”.
Fomentar internacionalment algunes activitats
L’Ajuntament ha recordat alhora que l’impost als turistes ha permès finançar prop de 400 projectes barcelonins que “reverteixen en la millora de la ciutat i en la seva projecció internacional”. Aquest impost, doncs, també va parar a la projecció internacional d’algunes activitats dirigides a un públic molt concret. L’Ajuntament inverteix 3,7 milions provinents de l’impost turístic en el foment d’activitats com el Festival Grec, La Mercè, la celebració de Cap d’Any o el festival BCNLlum, entre d’altres.