El Síndic veu insuficients les mesures contra “l’emergència climàtica” a Barcelona

Reclama a les administracions que entrin "a fons" i vagin "més enllà de les grans declaracions"

Les mesures actuals de restricció del trànsit en dies puntuals per a determinats vehicles i les restriccions que entraran en vigor el gener de l’any vinent a Barcelona són ”un pas endavant” però no són suficients per respondre a ”l’emergència climàtica” que ha declarat el Govern, segons ha avisat el Síndic de Greuges, Rafael Ribó. En el Dia Mundial del Medi Ambient, Ribó ha presentat al Parlament l’informe La qualitat de l’aire a Catalunya, un recull de propostes entre les quals destaca la restricció al trànsit de les zones més contaminades a Barcelona però també a la resta de l’àrea metropolitana o la imposició d’un peatge per accedir a determinades àrees. Per a Ribó, la mobilitat encara està regida pel vehicle privat i per això reclama una T-Mobilitat i una millora de la xarxa de transport públic.

[r:1]

Per a Ribó, ni l’Estat ni Catalunya han entrat ”a fons” a les qüestions que envolten ‘l’emergència climàtica, ”més enllà de les grans declaracions”. Tot i considerar ”positiva” la declaració, el Síndic ha considerat que cal omplir-la de continguts. Per això, ha elaborat una llista de recomanacions perquè les administracions impulsin mesures més efectives per lluitar contra la contaminació de l’aire. Ha recordat, en aquest sentit, que la Comissió Europea ha amonestat l’estat espanyol els darrers anys per haver superat, per exemple, límits de diòxid de nitrogen en algunes aglomeracions, o ha advertit que en ciutats com Madrid o Barcelona que el 2017 es van superar constantment els nivells de contaminació atmosfèrica. 

Per això, Ribó ha proposat enfortir les restriccions de circulació de vehicles en els casos d’episodis d’alta contaminació, que entén que són ”reaccions puntuals” i fer-ho amb un caràcter ‘permanent”. També ha demanat crear un peatge per circular per determinades zones i ha recordat que és una mesura que funciona en molts indrets del planeta. Ha afegit que ”a casa nostra” també pot funcionar, sempre que es dugui a terme amb diàleg amb tots els agents del sector. 

Ribó ha demanat ”mimar” el transport públic, millorant-ne la xarxa i posant en funcionament la T-Mobilitat, un títol que ha de permetre adaptar el pagament a la mobilitat del transport de cada persona i, per tant, facilitar la tarifació social també en aquest àmbit. Ribó també ha sol·licitat que la zonificació del transport públic no es faci en base a plaça Sant Jaume. Per potenciar l’ús de transport pública, el Síndic ha proposat impulsar els park-ride a l’àrea metropolitana a prop d’estacions de tren o de ferrocarrils, per limitar l’accés del vehicle privat a les grans ciutats. 

Pel que fa al transport privat, Ribó també planteja promoure de manera ”decidida” accions per fomentar l’ús del vehicle elèctric, amb la creació d’una xarxa suficient de punts de càrrega a la ciutat, i amb ajuts per a la compra i la substitució de vehicles convencionals. 

Ribó s’ha mostrat confiat que el futur alcalde de Barcelona entomarà ”amb força” aquest tema i li ha demanat solucions ”imaginatives i reals”. Ribó també ha reclamat una millor informació sobre la qualitat de l’aire i també la informació proporcionada que integri immissions i emissions. 

Contaminació odorífera

L’informe del Síndic també ha ressaltat que la normativa reguladora en matèria de contaminació odorífera ”continua pendent” després de l’esborrany de l’avantprojecte de llei contra la contaminació odorífera, elaborat el 2005, i la resolució del desembre de 2016 que instava a incloure regulacions específiques per combatre el s problemes d’olors en el marc de la futura llei de qualitat ambiental.

Més informació

Nou comentari