La reforma de la Meridiana continua estenent-se i, mentre va completant etapes, ja preveu les obres d’un nou tram. Un cop que els treballs ara en marxa entre Mallorca i Josep Estivill acabin el pròxim mes de maig, la renovació de l’avinguda es donarà una petita treva fins a la tardor, quan es preveu que la remodelació s’expandeixi dues cruïlles més enllà per seguir aprofundint en el districte de Sant Andreu i arribar fins al carrer de Felip II, on també se suprimiran un carril d’entrada i un altre de sortida a la circulació de vehicles, com s’està posant en pràctica al llarg de més d’un quilòmetre des de Glòries.
L’Ajuntament de Barcelona ha anunciat que ha emprès els tràmits perquè les obres fins a Felip II comencin a la tardor. El consistori compta que el nou tram estigui finalitzat l’estiu de 2023. Aquí la calçada seguirà el mateix patró que a la resta de la reformulada Meridiana; és a dir, dos vies de circulació general i un per a busos i taxis en cada sentit, una mitjana central amb carril bici segregat de la resta de carrils i voreres que guanyen amplada, amb arbres i parterres. A més, les futures obres eixamplaran l’espai per a vianants i ciclistes que atravessarà el tronc central de la Meridiana perquè esdevingui una rambla a l’alçada de la plaça Ferran Reyes i els jardins de Maria Soteras.
Abans, però, s’obrirà per complet a la circulació el segment que va de Mallorca fins a Josep Estivill. A més dels canvis a les vies de circulació, s’hi han reformat voreres i passos de vianants. A més, s’ha reduït un carril de sortida per a vehicles en el tram València-Mallorca, de manera que la calçada serà uniforme amb dos carrils de trànsit i un per a busos per cada banda des de Glòries i fins a Josep Estivill.
La següent etapa que s’albira allarga la rehabilitació de la Meridiana fins a la Trinitat Vella, de Fabra i Puig fins al pont de Sarajevo. L’Ajuntament no anticipa dates per a les obres, si bé indica que els treballs preliminars per traçar l’avantprojecte s’abordaran a la tardor.
El govern d’Ada Colau presumeix que la remodelació certifica el seu compromís amb els barris que la Meridiana penetra, sovint identificats amb la Barcelona menystinguda. L’exectiu enfatitza que “passen de patir l’efecte barrera i la fractura” d’una “gran autopista urbana a gaudir d’un espai públic més humà i acollidor”.
L’Ajuntament destaca que la transformació entre Glòries i Felip II sumarà 1,7 quilòmetres, 94.000 metres quadrats de superfície renovada, 560 nous arbres plantats i uns 10.000 metres quadrats de zones ajardinades. S’hi aboquen 28,4 milions d’euros, inclosos sis milions procedents dels fons europeus anticrisi Next Generation.