Barcelona reformarà tota la Meridiana i n’eliminarà dos carrils fins a Fabra i Puig

L'Ajuntament anuncia una transformació contundent de l'avinguda, amb inici d'obres al setembre i 46,6 milions d'euros d'inversió

L’Ajuntament de Barcelona transformarà l’avinguda Meridiana entre Aragó i Fabra i Puig per reduir-ne el trànsit i ampliar l’espai per a vianants i usos veïnals. L’artèria perdrà dos carrils i passarà dels 4 actuals per banda a només dos per a cotxes i un d’exclusiu per a busos. Entre les dues calçades hi haurà un llarg carril bici bidireccional. Els 10 metres de calçada que s’eliminaran es destinaran a ampliar voreres i les illes centrals dels passos de zebra. Les obres començaran el setembre i acabaran a finals de 2023. 

Els treballs tindran dues fases: del carrer Aragó fins al carrer Josep Estivill entre setembre de 2020 i la tardor de 2021 i el tram final fins a Fabra i Puig des de principis de 2022 fins a finals de 2023. Dues places bessones a l’alçada de Navas –Ferran Reyes i Maria Soteres tindran un tractament especial amb visió de gènere. El consistori preveu que tota l’operació costi 46,6 milions d’euros aquest mandat. La comissió de seguiment sobre la Meridiana, creada el passat mandat, es va reunir aquest dilluns a la nit i l’Ajuntament ja va avançar els detalls als veïns.

Recreació virtual de la Meridiana després de la reforma / Ajuntament de Barcelona

Recreació virtual de la Meridiana després de la reforma / Ajuntament de Barcelona

La tinent d’alcaldia Janet Sanz ha presentat la reforma aquest dimarts al migdia com una de les “actuacions estratègiques del mandat” per a fer realitat “un canvi de model” en la mobilitat a Barcelona els propers anys. “Deixarà de ser una autopista per convertir-se en un corredor verd similar al passeig de Sant Joan”, ha promès. També hi haurà el doble d’arbrat i parterres verds, amb els que la superfície verda arribarà als 13.000 m2 en tot el tram remodelat. “Barris ara desconnectats per la fractura viària tindran a partir d’ara una altra relació”, ha pronosticat Sanz.

A més el consistori vol reordenar les parades de bus interurbà, que actualment generen “estacions informals a la vorera” al tram de la Sagrera. “És un tema a treballar, entre el node de Glòries i l’estació de Fabra i puig hem de poder alliberar aquell àmbit”. El consistori és favorable a fer créixer l’estació d’autobusos però aquesta –com la del Nord i la de Sants– són competència del Govern català. Sanz també a recordar a l’administració catalana que “té planificat un enllaç amb la Ronda de Dalt” per als vehicles que venen del Vallès i Girona, que eviti l’entrada innecessària a la Meridiana. També ha posat deures al nou govern d’Espanya, a qui demana que “prioritzi la inversió a Rodalies perquè amb poques intervencions pot millorar molt” la xarxa sencera.

Recreació virtual de la Meridiana després de la reforma / Ajuntament de Barcelona

Recreació virtual de la Meridiana després de la reforma / Ajuntament de Barcelona

Recreació virtual de la Meridiana després de la reforma / Ajuntament de Barcelona

Recreació virtual de la Meridiana després de la reforma / Ajuntament de Barcelona

Recreació virtual de la Meridiana després de la reforma / Ajuntament de Barcelona

Recreació virtual de la Meridiana després de la reforma / Ajuntament de Barcelona

Recreació virtual de la Meridiana després de la reforma / Ajuntament de Barcelona

Recreació virtual de la Meridiana després de la reforma / Ajuntament de Barcelona

Recreació virtual de la Meridiana després de la reforma / Ajuntament de Barcelona

Recreació virtual de la Meridiana després de la reforma / Ajuntament de Barcelona

Recreació virtual de la Meridiana després de la reforma / Ajuntament de Barcelona

Recreació virtual de la Meridiana després de la reforma / Ajuntament de Barcelona

Recreació virtual de la Meridiana després de la reforma / Ajuntament de Barcelona

Recreació virtual de la Meridiana després de la reforma / Ajuntament de Barcelona

Recreació virtual de la Meridiana després de la reforma / Ajuntament de Barcelona

Recreació virtual de la Meridiana després de la reforma / Ajuntament de Barcelona

El tram noubarrienc, el següent mandat

La tinenta ha apuntat també que la voluntat municipal és començar a dissenyar aquest mandat una tercera fase d’obres, per redibuixar la Meridiana a partir de Fabra i Puig, quan s’accentua la seva imatge i funció d’autopista. Fins al Pont de Sarajevo –que connecta la Trinitat Nova i la Trinitat Vella– és competència de l’Ajuntament però a partir d’aquest punt ja té consideració de carretera i depèn de la Generalitat. “És la fase més complexa perquè no hi ha ni voreres, hi ha un desnivell brutal, un calaix ferroviari… Però volem deixar tancada una proposta de transformació i que les millores arribin a tots els barris amb façana a Meridiana”, ha defensat Sanz. 

Preguntada sobre la possibilitat d’embotellaments a l’avinguda i a les rondes, Sanz ha defensat que ja s’estan fent polítiques de reforç de la mobilitat sostenible per reduir el trànsit però que cal “corresponsabilització” de la ciutadania en la lluita contra la contaminació. “Ens adaptarem perquè el canvi sigui el menys perjudicial possible per a la mobilitat de la ciutat, però no renunciarem a transformar un espai que avui és molt poc habitable”, ha dit Sanz. La reforma de la Meridiana, ha insistit, és “un clam veïnal des de fa més de 20 anys”. Així, ha apostat per perquè “utilitzi el cotxe la gent a qui li és estrictament necessari” i deixi de fer-ho qui “avui encara l’usa per comoditat o perquè no té una bona alternativa”.

Nou comentari