La Catedral de Barcelona ha estat aquesta setmana l’escenari d’una contraposició de models publicitaris que ha despertat l’atenció mediàtica. L’impacte visual causat per la polèmica lona comercial de la companyia Samsumg que cobreix el cimbori del temple ha trobat el seu antídot en una altra brillant estratègia publicitària, que ha aconseguit a través d’un senzill sistema esborrar de manera momentània aquesta pancarta per recuperar l’aspecte original de l’emblemàtic edifici de la capital catalana.
Els artífexs d’aquesta exitosa iniciativa són un grup de tres estudiants de l’escola Brother, un centre especialitzat en creativitat publicitària ubicat a l’antic recinte fabril de Palo Alto, al barri del Poblenou. La proposta -que s’emmarca en un dels treballs que han de fer com a part el curs- consisteix en la creació d’un filtre per a l’aplicació Instagram que reprodueix una imatge quadrada de la part de la Catedral actualment coberta per la lona i, per tant, no visible per als visitants. Aquesta reproducció virtual es pot activar escanejant el codi QR que apareix en diversos cartells repartits per diferents punts de la plaça que dona al temple, ja sigui en les parets d’edificis de la zona, en els accessos del pàrquing que s’estén per sota d’aquest espai o enganxats a terra, just davant del recinte eclesiàstic.
Els vianants, per tant, només han d’escanejar aquest codi, obrir l’aplicació i encaixar aquesta imatge predeterminada amb la silueta de la Catedral per així aconseguir una representació força acurada de com quedaria l’edifici sense el gegant anunci. De fet, l’aplicatiu ofereix el mateix enquadrament d’aquesta part del temple en diferents gammes de colors per adequar-la al moment del dia i el color del cel de fons.

Assignatura pendent per solucionar una publicitat “grotesca”
La senzillesa de la proposta -que porta per nom Adeu Ad– ha estat una de les claus del seu èxit aclaparador. Des de la seva posada en marxa fa menys d’una setmana, el filtre que reprodueix aquesta part del cimbori de la Catedral acumula un total de més de 4.600 visualitzacions. “Sabíem que estàvem fent alguna cosa que impactaria, però no esperàvem aquest retorn”, explica Emi Nogueroles, un dels impulsors de la iniciativa. Aquest jove argentí de 26 anys fa prop de nou mesos que va aterrar a Barcelona amb una beca per formar-se en un dels cursos de l’escola Brother. Des del primer moment que va trepitjar la plaça que dona al temple, Nogueroles va quedar garratibat per aquesta lona publicitària de grans dimensions.
“Em va cridar l’atenció que un monument emblemàtic amb aquesta història i rellevància pogués estar lligat a una multinacional d’una forma tan grotesca“, assenyala el jove. Nogueroles feia temps que rumiava la possibilitat d’aplicar els seus estudis per posar el seu granet de sorra contra una campanya que, a parer seu, és un exemple clar d’una mala utilització de la publicitat. El curs li va brindar l’oportunitat de fer-ho a partir d’un dels treballs, on els professors demanaven als alumnes propostes per actuacions creatives a la via pública, i el jove no s’ho va pensar dues vegades. Amb l’ajuda de dos companys -Flavio Hugo i Alejandra Solari- van pensar quina podia ser la millor manera d’aportar aquesta visió crítica sobre la lona publicitària de la Catedral fins a arribar a la idea de crear un filtre d’Instagram.

Així es va gestar la proposta que després materialitzarien amb la col·locació dels cartells amb diferents consignes enginyoses com Hi ha una mica de Catedral en la teva lona publicitària o Molt Smartphone per a una lona tan poc smart. La primera tongada d’aquests petits pòsters va ser en castellà, però després de rebre algunes crítiques per l’ús exclusiu d’aquesta llengua, els impulsors van apostar per imprimir-ne també diverses versions en català.
Una campanya amb sorpreses encara per descobrir
L’exitosa campanya ideada per aquests tres joves, però, no acaba aquí. L’equip d’Adeu Ad ja està treballant per presentar en els pròxims dies algunes novetats i sorpreses que parteixen d’aquest concepte de voler alliberar la Catedral del particular segrest publicitari que pateix a causa de la lona de la companyia Samsung. “Som molts els que pensem que la publicitat ha de poder aportar alguna cosa al bé comú. Si no suma, alguna cosa falla. Per això volíem fer aquesta crítica, utilitzant la creativitat per transmetre un missatge”, reflexiona Nogueroles, que promet delectar el públic amb més propostes d’aquest estil a tall de denúncia.
Il·luminació que contradiu la normativa municipal
Cal recordar que precisament aquesta lona publicitària ja va ser objecte d’una altra polèmica fa unes setmanes pel sistema de llums amb el qual s’il·lumina al capvespre. La potent il·luminació nocturna de l’edifici eclesiàstic havia passat desapercebuda fins ara fa prop d’un mes, quan diversos professionals del món del disseny i la il·luminació es van fer ressò a través de les xarxes socials d’una fotografia on es veu l’aspecte que presenta la façana quan s’engeguen els focus que es projecten sobre aquesta lona.
Tenint en compte que aquesta il·luminació contradiu la normativa de contaminació lumínica, l’Ajuntament s’ha posat en contacte amb l’operador publicitari perquè redirigeixi els focus i disminueixi la intensitat dels llums. Per la seva banda, l’operador s’ha compromès a fer els canvis de manera “immediata” per corregir la il·luminació. El consistori farà seguiment del cas per comprovar que s’està complint la norma.