Nou matí de cues a l’aeroport d’El Prat. Els controls de seguretat per accedir a l’embarcament han tornat a registrar llargues esperes aquest dijous, en especial entre les 5h i les 6:30h i de 10h a 11h del matí. Els viatgers han de fer cua a prop els uns dels altres, perquè la fila es fa en serpentí.
Tot i que porten mascareta i hi ha abundant senyalització, no es compleix del tot la distància social que demanen les autoritats sanitàries per prevenir contagis de coronavirus. Aquest dilluns i dimarts també es van produir cues amuntegades de matinada.
Els sindicats de vigilants de seguretat reclamen a AENA i a l’empresa Trablisa que obri més filtres per fer més controls simultanis i agilitzar l’espera, però la manca de personal –uns 350 treballadors encara estan d’ERTO– estaria frenant el reforç d’aquest servei. “Aquest matí a la T1 només estaven oberts 5 dels 10 filtres”, es queixa un membre del comitè d’empresa. “Si estiguessin oberts els 10 arcs la gent s’expandiria més; amb els rebrots que hi ha ens sembla greu aquesta situació”, afegeix.
AENA defensa les mesures aplicades
Fonts d’AENA remarquen que l’aeroport ha implantat totes les mesures de seguretat que dicta la Unió Europea i que recentment Espanya ha oficialitzat publicant-les al BOE. Per exemple, s’han marcat les distàncies al terra i hi ha senyalització vertical i a les pantalles, hi ha gel alcohòlic als accessos, s’han col·locat mampares i a les màquines de vending hi ha mascaretes per si a algú se li trenca la seva.
“No hi hauria d’haver perill perquè hem implementat totes les mesures de senyalització i a més es fa servir la mascareta”, insisteixen fonts oficials. “Sempre hi pot haver alguna excepció, però en general tothom fa cas de les indicacions, realment s’esperen sobre les etiquetes”, apunten. També posen en valor que ara hi ha més espai per caminar dins l’aeroport perquè només hi poden entrar els viatgers i els acompanyants justificats per necessitats especials.
Pel que fa al nombre de controls oberts, recorden que no és decisió directa d’AENA: “Els filtres depenen de Guàrdia Civil i Trablisa té un contracte amb AENA per donar suport a la Guàrdia Civil”. Les cinc del matí és “hora punta a tots els aeroports” perquè surt la primera onada d’avions i per això hi ha cues tot l’any, justifiquen. Sobre la idoneïtat del número de filtres oberts, asseguren que no es pot assegurar quants estaran oberts cada dia a les cinc del matí: “És dinàmic, els filtres es dimensionen segons els fluxos de passatgers”. “Ja sigui hora punta o vall, en cap moment les persones estan en risc”, conclouen.
Els taxistes ja tenen oberta la “parrilla”
També s’han queixat a AENA aquesta setmana els taxistes, per la precarietat de la zona d’espera provisional on fan cua fins que els toca encotxar un client. La gestora aeroportuària ha explicat al TOT Barcelona que un comunicat a l’app Taxi al dia, només accessible als conductors, ja ha anunciat la reobertura del gran aparcament adaptat de la T1 –conegut com a “parrilla”– per aquest dijous al migdia.