Una recent actuació policial ha fet que es girés de nou la mirada a les penúries d’un col·lectiu desfavorit que, tot i ser tant habitual de veure a carrers de Barcelona, acostuma a resultar invisible en el debat de la ciutat. Va ser el divendres de la setmana passada quan agents de la Guàrdia Urbana van requisar un grapat de carros estacionats al carrer Bolívia, al districte de Sant Martí. La policia no precisa quants carros es va endur, tot i que veïns del barri del Besòs i el Maresme van quantificar nou al carrer en un recompte efectuat en la zona fa un mes, quan van localitzar 74 carros que pertanyen a persones que depenen d’allò que recullin de les escombraries.

A causa del decomís, es va deixar a persones que malviuen cercant ferralla sense res amb què transportar el material de què depenen per vendre-ho en grans quantitats i obtenir a canvi un petit ingrès per subsistir. Els carros són “l’estri de treball” dels recuperadors de ferralla, la majoria d’origen senegalès, assenyala l’Associació de Veïns de Maresme, que ha retret per abusiu que es desprengués dels vehicles a qui els fan servir. A més, l’entitat carrega contra el districte de Sant Martí, a qui acusa d’inacció per implantar les propostes que li va presentar mesos enrere per no deixar desemparada la població que fa front a la pobresa amb la ferralla.

Entre altres peticions, l’associació de Maresme ha reclamat que l’Ajuntament habiliti aparcaments públics pels carros de les persones que apleguen ferralla. L’organització veïnal creu que uns espais acondicionats per estacionar els vehicles seria un primer pas per millorar les condicions de vida i regularitzar persones que arrepleguen deixalles que es poden reciclar i que sovint no tenen regularitzada l’estança a Espanya. A més, l’entitat pensa que els garatges contribuirien a evitar que s’emmagatzemin materials perillosos i punxants al carrer i ajudaria a moderar “tensions veïnals i refús”.

Àrees dins de garatges de BSM

L’entitat va plantejar que els espais per a carros es situïn en un àrea diferenciada dins de la xarxa d’aparcaments públics de BSM i que siguin recintes tancats, per impedir que es furti el material recollit si qui l’havia arreplegat no arribava a temps de dur-lo a la ferralleria. Afegia que hauria de comptar amb servei de vigilància, establir-se una franja horària per estacionar-hi i limitar les places segons el nombre de persones que arrepleguen ferralla als voltants per prioritzar així a qui estigui empadronat en la zona i evitar col·lapses. També suggeria que el permís per aparcar-hi calgués renovar-lo periòdicament i que, a més, s’involucrés els serveis socials per assistir a qui en faci ús.

L’associació de veïns afirma que el districte de Sant Martí va acceptar analitzar-ho. L’organització li va reclamar que la policia no intervingués carros mentre estudiava possibles mesures. L’acció policial, però, evidencia els límits amb què topen veïns que han de remenar els contenidors per intentar sufocar la misèria. El col·lectiu veïnal afegeix que porta mesos avisant d’una realitat que, segons diu, ha experimentat un “increment substancial”, a l’incorporar-s’hi persones que es dedicaven al top manta abans de la davallada de la pandèmia.

“Els treuen l’eina de treball i els precaritzen encara més”, lamenta l’associació. Per la seva banda, la Guàrdia Urbana explica al TOT Barcelona que va rebre queixes de veïns perquè els carros estaven lligats al mobiliari urbà del carrer Bolívia. Assegura que els agents van reclamar els propietaris dels vehicles i la ferreteria que els compra material que els traslladessin. La policia assegura que es va fer cas omís a l’advertència i la brigada de neteja va procedir a retirar-los.

A banda, el grup de Junts va formular una petició el juny passat en què s’aliniava amb la idea de preparar espais per a l’emmagatzematge de ferralla i que, alhora, siguin punt d’atenció a qui s’hi dedica. En aquest sentit, va instar al districte a acordar amb representants veïnals i socials “un projecte d’inclusió social per a les persones portadores de ferralla”. En paral·lel, ERC ha criticat en els últims dies el decomís de carros. Els republicans han reclamat al govern municipal que respongui quines accions preveu per trobar una solució a la ubicació dels carros al carrer i per alleujar les estretors de les persones que recuperen ferralla.

Nou comentari

Més notícies
El túnel de Glòries, en la fase final de construcció / Ajuntament de Barcelona

Set anys després, l’Ajuntament vol obrir el túnel de les Glòries

L'obra, iniciada l'any 2014, és de gran complexitat i es preveu acabar a principis de l'any vinent
Plaques solars en un edifici de Barcelona / Jordi Play

Barcelona estendrà les plaques solars a les escoles de la ciutat

La proposta, a instàncies d'ERC, ha de servir també per subministrar energia a llars vulnerables