L’Ajuntament de Barcelona té intenció de transformar la muntanya de Montjuïc i els barris del seu voltant i convertir-ho tot plegat en una nova centralitat de la ciutat. La idea és que la muntanya sigui un gran parc metropolità, un pulmó verd i un epicentre de la cultura i l’esport. Jaume Collboni ha donat a conèixer aquest projecte aquest dimecres a la tarda en la trobada anual que fa a principis d’any amb els mitjans de comunicació, organitzada pel Col·legi de Periodistes de Catalunya. Aquest any, la conferència s’ha fet a la Fundació Joan Miró i ha portat per títol Nou Montjuïc.

L’alcalde ha detallat alguns dels projectes que el consistori té previst desenvolupar fins al 2035. Ja l’any passat, a la mateixa trobada, va posar la mateixa data per executar una inversió a la capital catalana de més de 10.600 milions. Algunes de les intervencions més destacades a Montjuïc i el seu voltant seran el nou eix de vianants de la plaça d’Espanya, la transformació de la Fira de Barcelona, la remodelació de l’Anella Olímpica, la renovació del Morrot, l’ampliació de l’L2 a Montjuïc, la Marina i fins al Parc Logístic de la Zona Franca; la consolidació del barri de la Marina del Prat Vermell i la recuperació dels jardins històrics de la muntanya. Segons Collboni, es tracta de la tercera gran transformació de Montjuïc, després de la que es va viure amb motiu de l’Exposició Internacional del 1929 i la dels Jocs Olímpics del 1992, amb l’Anella Olímpica.

Collboni ha dit que “Barcelona somia en gran”. Ho ha fet des de l’auditori de la fundació sota un fresc que Miró va pintar al sostre. Per a l’alcalde, el Nou Montjuïc serà “la Barcelona del futur”, amb més habitatges, espais d’activitats econòmics, l’ampliació del MNAC i més verd, entre moltes altres actuacions. I es farà “una nova abraçada als barris de l’entorn”, com la Font de la Guatlla, el Poble-sec i la Marina del Prat Vermell. En aquests barris es passarà de 70.000 persones a unes 100.000. Totes les inversions tindran un cost d’uns 2.800 milions d’euros, dels quals l’Ajuntament n’aportarà el 25%.
Més de 12.000 habitatges a la Marina del Prat Vermell
Un dels eixos importants del projecte és la construcció de més de 12.000 habitatges a la Marina del Prat Vermell, la meitat dels quals seran protegits, i 500 més a l’espai situat entre el Paral·lel i l’avinguda de Rius i Taulet. La idea és que el barri de la Marina del Prat Vermell, que ara té 2.600 veïns, arribi fins a 5.000 l’any 2027, quan s’acabin de fer els 1.000 primers pisos. La inversió prevista per a la construcció de tot el barri és de 338 milions d’euros en els 10 anys vinents.
El nou eix de vianants de la plaça d’Espanya tindrà un pressupost de 10 milions d’euros i s’executarà un cop es finalitzen les obres de la línia L8 i la plaça d’Espanya es converteixi en un gran node de connexió del transport públic de la regió metropolitana, amb tres línies de metro i ferrocarrils i una nova estació d’autobusos interurbans subterrània.

D’altra banda, aquesta nova centralitat suposarà la transformació i modernització dels pavellons de Fira de Barcelona, la creació d’un nou pavelló firal i un nou Palau de Congressos. A més, en aquesta zona construiran els 500 pisos citats anteriorment, un poliesportiu municipal i un nou CAP, que donarà servei als barris del Poble-sec i de la Font de la Guatlla. I l’ampliació del MNAC al pavelló de Victòria Eugènia, amb més espai expositiu, consolidarà Montjuïc, com la muntanya dels museus. Un equipament que també es recuperarà i que fa anys que està abandonat és el Palau d’Esports. Aquestes actuacions es faran en una dècada i tindran un cost de 460 milions. Collboni ha recordat que fa 25 anys que el Palau d’Esports no té usos esportius. La idea és recuperar-lo en col·laboració amb Fira de Barcelona i el seu futur estarà vinculat a l’esport.

La renovació del Palau Sant Jordi i l’ampliació del Sant Jordi Club
També està previst actuar sobre els equipaments de l’Anella Olímpica, que reben cada any més d’un milió de visitants o espectadors. Aquesta remodelació es farà en cinc anys i tindrà un pressupost de 370 milions d’euros. Inclourà l’ampliació de la sala Sant Jordi Club, la renovació del Palau Sant Jordi, la modernització de l’Estadi Olímpic i la transformació de l’esplanada. L’esplanada de l’Estadi es convertirà en un nou espai d’ús ciutadà, amb més arbres, zones d’estada i espais de restauració.

Alguns dels jardins històrics de Montjuïc viuran també canvis importants, amb una inversió de 8,8 milions d’euros en dos anys. Es tracta de jardins que es van crear per l’Exposició Universal del 1929, com els jardins de l’Umbracle, els de Laribal i els del Teatre Grec, i ara es renovaran. L’alcalde també ha parlat de la Font Màgica i ha avançat que negociarà que es pugui tornar a obrir després de l’estiu, “almenys durant les festes de la Mercè”.
El metro arribarà fins a Montjuïc
En totes aquestes transformacions serà cabdal l’ampliació de l’L2 del metro fins a Montjuïc, la qual cosa facilitarà l’accés a l’Anella Olímpica, al MNAC i al conjunt de la muntanya. Ara, l’accés a la muntanya s’ha de fer en bus o a través del funicular o el telefèric, que no funcionen tot l’any. De moment, no hi ha una data per l’inici de les obres, però es recupera un projecte que Pasqual Maragall ja havia pensat. Són 6,3 quilòmetres que travessen Montjuïc des de Sant Antoni fins al Parc Logístic de la Zona Franca. Collboni ha recordat que seran tres les estacions de metro que impactaran directament a la muntanya de Montjuïc, amb un pressupost d’uns 1.000 milions d’euros, i s’espera que viatgin anualment uns 16 milions de passatgers. Mentre el metro no s’amplia, es posarà en marxa una nova línia de bus exprés de TMB, des de l’estiu vinent, que connectarà el centre de Barcelona fins a Montjuïc. Serà la X3.

La transformació del Morrot: la primera fase estarà llesta el 2027
Des de l’àmbit de les infraestructures, Montjuïc i els seus voltants canviaran completament. Un d’aquests espais estratègics és el Morrot, que serà “una gran oportunitat per reconfigurar la relació de la ciutat amb el Port en un lloc de quatre quilòmetres de longitud”, segons l’Ajuntament. Aquesta transformació es farà en dues fases. La primera, liderada pel Port de Barcelona, finalitzarà l’any 2027 i permetrà tenir un nou vial en la cota del port per a transport públic, vianants i bicicletes. Aquesta actuació tindrà un pressupost de 10 milions d’euros. I cap a l’any 2035 està previst que s’ampliï la ronda del Litoral en la cota del Port. És una actuació que durà a terme el ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, amb un pressupost de 98 milions d’euros, i transformarà el vial de la ronda en un passeig per a vianants, bicicletes i transport públic.
Altres reformes previstes seran la renovació del passeig de la Zona Franca (amb un pressupost de 21 milions d’euros), el nou parc i els equipaments de les Tres Xemeneies (amb inversió prevista de 24 milions d’euros), la renovació dels carrers del Turó de la Font de la Guatlla (quatre milions d’euros), i la inversió del pla de barris al Poble-Sec (15 milions d’euros) i a la Marina del Prat Vermell (vuit milions d’euros). Aquesta transformació inclourà també l’impuls per convertir l’eix cultural del Paral·lel-muntanya en un corredor cultural i de lleure, connectant el teatre i l’entreteniment amb els equipaments de Montjuïc.