Manuel Valls ha tret a relluir aquest dimecres la discrepància entre els dos socis del govern de Barcelona sobre el futur de l’aeroport d’El Prat. Una moció a la comissió d’urbanisme, pactada amb els socialistes, ha exhibit la divisió d’opinions de Comuns i PSC i per tant el bloqueig de la posició oficial de l’Ajuntament de Barcelona sobre aquesta infraestructura cabdal per a Catalunya. 

Valls ha perdut la votació, perquè els vots del seu partit Barcelona pel Canvi, PSC, PP i Cs no han pogut contrarestar els vots en contra de Bcomú i ERC i l’abstenció de JxCat. Però l’objectiu de la moció era molt més polític i ideològic, ja que la votació en cap cas era vinculant ni tenia efectes directes sobre la decisió d’AENA. L’operador estatal ha llançat un ultimàtum a les administracions catalanes perquè es pronunciïn de forma definitiva abans del mes de setembre sobre la seva proposta per ampliar El Prat, que té un important impacte ambiental.

La tinenta d’alcaldia Laia Bonet ha sintetitzat la posició dels socialistes, que són favorables al pla d’AENA. De fet, actualment president AENA l’exdiputat del PSC Maurici Lucena. “Serà el canvi en la demanda el que ha de conduir a canvis en oferta, no al revés”, ha dit Bonet en referència a la posició dels comuns de substituir vols curts per trajectes ferroviaris. “No hem de triar entre tren i avió, són compatibles i complementaris; no estrangulem el futur de l’aeroport per creure que el tren el pot substituir, perquè no ho farà”, ha reblat. 

En contrast, la tinenta d’alcaldia Janet Sanz (BComú) ha replicat que “és antic fer escollir entre economia i ecologia” i ha demanat reorientar el debat a com han de ser els aeroports al segle XXI. Ha recordat que Barcelona té més vols d’avió que capitals europees com Lisboa o Munic, però en canvi té “un excés d’emissions i contaminació”. Discretament, ha replicat a Bonet que “és clar que és compatible” potenciar l’avió i el tren, “però no tot és possible”. Finalment ha demanat a AENA que destini part dels milions d’euros que té reservats per ampliar El Prat a millorar-ne les connexions ferroviàries per exemple: “Sí a la inversió, no a propostes del segle XX que no tenen futur”.

Picabaralla entre Sanz i Valls

Sanz i Valls se les han tingut també sobre el paper de França en aquest debat internacional sobre el futur del transport aeri. La tinenta li ha etzibat que esperava d’ell, que se les dona d’europeista, “una proposta en la mateixa direcció que França” en matèria de vols de curt radi. El regidor i ex primer ministre li ha contestat que París té més d’un aeroport justament i que el d’Orly, el més equiparable al de Barcelona, justament està en ampliació.

ERC i JxCat han centrat la seva posició en la crítica a AENA. Els republicans han rebutjat fer “un acte de fe” cap a l’ens estatal d’infraestructures i ha reclamat el traspàs de la gestió aeroportuària a la Generalitat. JxCat ha carregat contra l’ultimàtum i ha negat que realment sigui necessari prendre cap decisió irreversible al consell de ministres de setembre.

Comentaris

    Octubrista Maig 18, 2021 | 21:11
    Quina ràbia em fa haver d'estar d'acord amb la Colau ni que sigui una vegada i en un assumpte que no té cap rellevància perquè els espanyols faran el que els donarà la gana. P.S.: aquesta expressió "Manuel Valls ha tret a relluir" és una catanyolada de les més fastigoses

Nou comentari

Més notícies
Una viatgera consultant les pantalles informatives a l'Aeroport del Prat / ACN

Colau manté l’aposta pel tren com a alternativa a ampliar El Prat

Un informe defensa suprimir vols a Madrid i València per descongestionar l’aeroport
Un tren d'FGC en una imatge d'arxiu / ACN

La línia d’FGC a l’aeroport entrarà en funcionament el 2025

Tindrà el mateix preu que el metro posa per arribar al Prat
L'avió de Level que fa el primer vol directe entre Barcelona i Santiago de Xile, a l'aeroport del Prat / ACN - Laura Fíguls

El Prat prioritza recuperar les rutes intercontinentals perdudes durant la pandèmia

El CDRA diu que els costos de PCR o vacunes poden obstaculitzar la recuperació
L'avió de Level que fa el primer vol directe entre Barcelona i Santiago de Xile, a l'aeroport del Prat / ACN - Laura Fíguls

Aena apressa Catalunya a decidir si vol ampliar el Prat per convertir-lo en un ‘hub’

Si no hi ha un decisió abans de l'estiu, les obres es podrien endarrerir cinc anys