Colau manté l’aposta pel tren com a alternativa a ampliar El Prat

Un informe defensa suprimir vols a Madrid i València per descongestionar l’aeroport

L’Ajuntament de Barcelona manté la seva negativa a acceptar a qualsevol preu una ampliació de l’aeroport del Prat. El govern municipal, amb els comuns al capdavant, fa temps que treballa en alternatives per potenciar els viatges en tren i reduir la gran quantitat de vols de curta distància que connecten la capital catalana amb la resta de l’Estat i amb França. La idea la va llançar fa un any i mig el regidor d’Emergència Climàtica, Eloi Badia, i ara un informe de Barcelona Regional encarregat pel mateix consistori avala la proposta, tot i que amb moltes limitacions.

Segons ha avançat la Vanguardia i ha confirmat el TOT Barcelona, l’informe de BR ha analitzat la proposta de substituir les “rutes [aèries] en els casos que hi hagués una alternativa ferroviària de menys de set hores”, segons detalla el document penjat a la web de l’ens. En base a les dades de tràfic aeri del 2019 –la distorsió de la pandèmia desaconsellava fer-ho amb les del 2020–, Barcelona Regional ha identificat 15 rutes que encaixarien amb els criteris marcats pel consistori.

Una aposta complexa

Madrid, València, Màlaga i Sevilla, a l’estat espanyol, o Lyon, Marsella i fins i tot París, a França, són algunes de les principals connexions del Prat que disposen d’alternativa ferroviària. Aquestes 15 rutes el 2019 van suposar més de 64.000 vols (el 19% del total), 9,6 milions de passatgers (18%) i gairebé 800.000 tones d’emissions de CO2 (9%), l’equivalent a una “quarta part de les emissions totals de la ciutat de Barcelona”.

Tot i això, els experts de Barcelona Regional consideren que actualment només les rutes a Madrid i València tenen marge per captar passatgers de l’avió al tren, ja que “des del punt de vista del temps de viatge actualment les rutes a Madrid i València en tren son plenament competitives mentre que la resta disten molt i caldria fer millores sobre el sistema ferroviari per reduir aquests temps de viatge”.

Per això l’informe proposa que, en el cas de voler implementar la proposta del govern municipal, es podrien suprimir totes les connexions amb València degut al baix volum de passatgers que mou, mentre que els vols amb Madrid es podrien reduir un 66%, deixant els restants per als viatgers que utilitzen el pont aeri com a connexió prèvia per a un vol de llarg radi i que, potencialment, estarien menys interessats a passar al tren.

Comentaris

    odisea 18/05/2021 3:41 pm
    Esta mujer es tan tonta que piensa que con avion solo vas a Madrid Mallorca Paris o Sevilla,que el mundo es muy grande y sin avion no eres nadie.claro tu viajas gratis y no te enteras.

Nou comentari