Aena apressa Catalunya a decidir si vol ampliar el Prat per convertir-lo en un ‘hub’

Si no hi ha un decisió abans de l'estiu, les obres es podrien endarrerir cinc anys

El president d’Aena, Maurici Lucena, ha instat les administracions a decidir si accepten que l’aeroport del Prat ampliï la tercera pista amb l’objectiu que les instal·lacions es converteixin en un hub internacional. Segons Lucena, la decisió d’ampliar o no El Prat “s’ha de prendre abans d’estiu” i ha alertat que si no es fa, es postergarà l’inici de l’ampliació almenys cinc anys.

Es tracta d’una actuació que implicaria la invasió d’un espai natural al Delta del Llobregat, tot i que el president d’Aena ha ofert compensar amb deu vegades més la zona protegida afectada. “No es farà res contra l’opinió majoritària del territori”, ha assenyalat al debat ‘Barcelona i les seves infraestructures clau’ de Barcelona Tribuna, en la qual també han estat presents la presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa; el president de FGC, Ricard Font; i el president de Saba Infraestructures, Salvador Alemany.

Ara o el 2035

En la seva intervenció, Lucena ha assenyalat que “la proposta hi és” i que la companyia està disposada a invertir 1.700 milions d’euros en l’ampliació de l’aeroport del Prat, que consistiria en l’ampliació de la tercera pista sobre una zona protegida i una terminal satèl·lit, dos projectes que Aena sempre ha dit que van vinculats. Lucena ha afirmat que li resulta “impactant” que ara que la companyia és “a tocar” de concretar aquesta actuació llargament reivindicada pels sectors econòmics el projecte estigui “molt discutit internament”. “Ha de ser Catalunya que debati si vol realment entomar aquesta proposta”, ha insistit.

Per Lucena, és una situació de “caixa o faixa” ja que és una actuació que caldria incloure o no en els plans per als pròxims cinc anys i no es tornaria a posar sobre al taula fins al finals d’aquesta dècada. En cas que es descarti ampliar l’aeroport ara, aquesta opció no es tornaria a posar sobre la taula fins a finals d’aquesta dècada i no seria una realitat almenys fins al 2035.

Com a novetat, el president d’Aena ha explicat que s’incrementarien les compensacions a canvi d’envair una zona protegida per a l’ampliació de la pista curta. Concretament, la companyia ha ampliat la proporció d’1 a 10, davant de la d’1 a 5 oferta inicialment, tal com va detallar el mateix president en una conferència al Cercle d’Economia fa poc més d’un any. Aquesta compensació s’ha doblat després de les converses amb les administracions locals i després d’analitzar la disponibilitat dels terrenys amb els ajuntaments de l’entorn. L’espai que la companyia facilitaria a aquests municipis serien al voltant del mateix Delta.

Comentaris

    odisea 13/04/2021 1:53 pm
    Ya lo haremos nosotros mejor junto con Girona cuando seamos independientes,vosotros AENA entelequia franquista seguir ampliando Barajas como siempre vuestro aeropuerto,adeu.
    Victor 13/04/2021 1:17 pm
    O ara o d'aquí a 5 anys ? això no és una empresa seria. Si Aena estigués descentralitzada i poguéssim decidir nosaltres podria ser ara o l'any vinent perfectament. Només des d'una rigidesa funcionarial quasi soviètica, de pla quinquenal, es pot acceptar aquesta premisa.
      Troç de quoniam 13/04/2021 3:34 pm
      El mauricio, fidel servidor del miguel izeta, fa perfectament el paper d'imposidor, de fet no li cal, o és desconeix, que el gobierno de la una grande y libre, sempre a fet el que a volgut, és a dir, imposar
    Ricard 13/04/2021 1:01 pm
    "L'hora és greu"? El Sr. Lucena se n'assabenta ara? L'hora és tan greu que van agredir mil-lers de votants catalans, durant segles els castellanistes han matat catalans que aspiraven simplemente a ser catalans, i segueixen agredirnt-nos avui dia. L'aeroport de Barcelona o el de Castelló de la Plana són molt importants. Catalunya és important. Renunciï al seu càrrec en senyal de protesta per no tenir cap poder de decisió en l'àmbit aeroportuari si no és a les ordres dels castellanistes.
    Jeroni Munyós 13/04/2021 12:32 pm
    Millor la independència i així poder decidir, sense intermediaris forans i altres interessos, amb aquesta eina -la qual fan servir més de 190 estats independents al món- primer si cal fer l'ampliació i després quan i com ampliar l'aeroport de Barcelona-el Prat o qualsevol altra infraestructura o decisió que afesti els afers dels catalans.
    Pol 13/04/2021 12:23 pm
    No a l'ampliació de l'aeroport del Prat del Llobregat i encara menys ara. Se'ns pixen a sobre i nosaltres ens pensem que plou. No cal afegir-hi res més.

Nou comentari