El president d’Aena, Maurici Lucena, ha instat les administracions a decidir si accepten que l’aeroport del Prat ampliï la tercera pista amb l’objectiu que les instal·lacions es converteixin en un hub internacional. Segons Lucena, la decisió d’ampliar o no El Prat “s’ha de prendre abans d’estiu” i ha alertat que si no es fa, es postergarà l’inici de l’ampliació almenys cinc anys.
Es tracta d’una actuació que implicaria la invasió d’un espai natural al Delta del Llobregat, tot i que el president d’Aena ha ofert compensar amb deu vegades més la zona protegida afectada. “No es farà res contra l’opinió majoritària del territori”, ha assenyalat al debat ‘Barcelona i les seves infraestructures clau’ de Barcelona Tribuna, en la qual també han estat presents la presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa; el president de FGC, Ricard Font; i el president de Saba Infraestructures, Salvador Alemany.
Ara o el 2035
En la seva intervenció, Lucena ha assenyalat que “la proposta hi és” i que la companyia està disposada a invertir 1.700 milions d’euros en l’ampliació de l’aeroport del Prat, que consistiria en l’ampliació de la tercera pista sobre una zona protegida i una terminal satèl·lit, dos projectes que Aena sempre ha dit que van vinculats. Lucena ha afirmat que li resulta “impactant” que ara que la companyia és “a tocar” de concretar aquesta actuació llargament reivindicada pels sectors econòmics el projecte estigui “molt discutit internament”. “Ha de ser Catalunya que debati si vol realment entomar aquesta proposta”, ha insistit.
Per Lucena, és una situació de “caixa o faixa” ja que és una actuació que caldria incloure o no en els plans per als pròxims cinc anys i no es tornaria a posar sobre al taula fins al finals d’aquesta dècada. En cas que es descarti ampliar l’aeroport ara, aquesta opció no es tornaria a posar sobre la taula fins a finals d’aquesta dècada i no seria una realitat almenys fins al 2035.
Com a novetat, el president d’Aena ha explicat que s’incrementarien les compensacions a canvi d’envair una zona protegida per a l’ampliació de la pista curta. Concretament, la companyia ha ampliat la proporció d’1 a 10, davant de la d’1 a 5 oferta inicialment, tal com va detallar el mateix president en una conferència al Cercle d’Economia fa poc més d’un any. Aquesta compensació s’ha doblat després de les converses amb les administracions locals i després d’analitzar la disponibilitat dels terrenys amb els ajuntaments de l’entorn. L’espai que la companyia facilitaria a aquests municipis serien al voltant del mateix Delta.