Un càrrec de l’Ajuntament de Barcelona li ha donat la volta a l’enquesta que la setmana passada constatava l’escassa simpatia dels espanyols envers Catalunya, i per extensió envers als barcelonins. Per al comissionat de Promoció de Ciutat de Barcelona, Pau Solanilla, la culpa és dels independentistes: veu un “problema reputacional” de la capital catalana a la resta d’Espanya, que atribueix directament al procés independentista. Solanilla –que depèn directament del líder socialista Jaume Collboni– proposa contrarrestar-ho rescatant “espais emocionals” compartits amb la ciutadania espanyola.
Ho ha afirmat en una entrevista a l’agència Europa Pressa, on admet no obstant que la crisi reputacional de Barcelona és només a la resta d’Espanya. No es donaria tant a nivell internacional, tot i que les notícies sobre el Procés independentista van donar la volta al món. “Sense cap dubte, el ‘procés’ ha estat una bomba de reputació per a Barcelona a l’Estat espanyol. També ens ha afectat a nivell internacional, però molt menys. Per això dic que s’han de recuperar espais emocionals”, ha afirmat. “La marca Barcelona brilla a nivell internacional”, sosté, i posa com a exemple la celebració de la Copa Amèrica de Vela 2024, tot i que a València generi perplexitat i crítiques que Barcelona hi aposti tant.
El comissionat també defensa que la ciutat “va força bé” en la recuperació després de la crisi sanitària, sobretot en creació de llocs de treball. “Hem recuperat el terreny perdut del 2019 i encara tenim marge de millora perquè el turisme encara no ha arribat a la velocitat de creuer”., diu. No obstant, subratlla el llast de “la pèrdua dels consensos interns” que exemplifica amb la negativa barcelonina a projectes i inversions com l’hotel Four Seasons o l’ampliació l’aeroport de Barcelona-El Prat. “En el moment en què els consensos bàsics es trenquen i es polaritza el debat, la reputació de Barcelona pateix o es deteriora”, ha assegurat.
Esdeveniments per a l’autoestima
En contraposició, Solanilla aposta per tenir intel·ligència col·lectiva i tornar a construir consensos bàsics de ciutat. I recepta, sobretot, la política de grans esdeveniments que va caracteritzar els 80, 90 i 2000 d’hegemonia socialista a Barcelona. El comissionat sosté que els barcelonins necessiten “una mica d’autoestima” i creu que acollir el Mobile World Congress, la Volta Ciclista a Espanya i la Copa Amèrica de Vela ajuda a recuperar-la. Aplica la mateixa lògica a la candidatura dels Jocs Olímpics d’Hivern, que veu com una gran oportunitat si s’arriben a celebrar.
Assenyala com a tractors econòmics l’economia digital i les indústries creatives, “que ja representen el 14% del PIB de la ciutat”. Pel que fa al turisme, recull el relat municipal d’afavorir el turisme de qualitat en àmbits com el cultural, l’esportiu i els festivals de música. I també aposta per descentralitzar-lo amb “una política intel·ligent de generar nous actius”.
Solanilla té una llarga trajectòria de càrrecs en l’àmbit públic i privat. A més de treballar en consultores enfocades al Marroc i a Amèrica Llatina, va ser assessor de l’eurodiputat Raimon Obiols i del Secretari d’Estat per a la UE (2008-10) i cap de comunicació de l’Institut Europeu de la Mediterrània. Aquest hivern s’ha vist esquitxat pel vincle amb un dels impulsors de la querella contra Ada Colau.