La líder de Junts per Catalunya i alcaldable pel mateix partit a les eleccions de Barcelona 2023, Elsa Artadi, ha posat una nova idea sobre la taula per connectar el transport públic de la ciutat per l’avinguda Diagonal. La número u de la formació vol un metro per sota de la Diagonal i no un tramvia per sobre. “És revolucionari” ha assegurat Artadi, per tot seguit desmerèixer el projecte del govern municipal, que ja ha adjudicat els primers lots per iniciar la primera fase d’obres. Unes orbes que en cap cas contemplen la petició d’Artadi, perquè el projecte consistirà a unir el tramvia per la Diagonal, com van acordar comuns, PSC i ERC. Ho ha dit en una entrevista al programa bàsics de betevé.
“Volem que s’estudiï de veritat”, ha demanat. Artadi ha explicat breument que el seu projecte contempla crear una parada de metro a la plaça de Francesc Macià, que estigui connectada amb les Glòries. Per unir veritablement la Diagonal, caldria també fer obres per unir aquesta futura nova estació, la de Francesc Macià, amb la parada de la línia L3 de Maria Cristina.
Artadi ha assegurat que posar un tramvia a la Diagonal no suposa un augment de l’espai disponible per al vianant. Sigui com sigui, sembla complicat que el pla d’Artadi tiri endavant. Primer de tot, per una falta de consens. L’Ajuntament no contempla aquesta possibilitat. De fet, ja s’han iniciat formalment els acords per començar les obres, que es posen en marxa amb almenys quatre mesos de retard.
“Són negociacions complexes“, afirmen fonts de l’Ajuntament. Tant que alguns lots licitats havien quedat sense adjudicar perquè cap empresa s’havia presentat al concurs públic, de manera que es va haver de tornar a engegar el procés administratiu.
De moment s’ha tancat un primer paquet de 46 milions d’euros, “IVA exclòs”, puntualitza l’Ajuntament, per executar aquesta obra que compta amb el compromís tripartit del consistori, la Generalitat i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). Amb tot, es preveu afectar una zona de gairebé dos quilòmetres. En aquest procés es veurà alterada la fisonomia de la plaça de les Glòries, l’àmbit de la Gran Via, Lepant, Nàpols i Girona, sempre seguint el recorregut marcat per l’avinguda Diagonal. La voluntat és que es “garanteixi l’interès públic i sigui una xarxa 100% pública”, ha expressat Janet Sanz, tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat.