Des de la seva entrada en funcionament el 22 de novembre de 2021 impulsat per l’Ajuntament d’Ada Colau, la ZBE de Barcelona s’ha submergit en un mar de confusió, fins al punt que encara ara molts usuaris no tenen clar fins quan podran circular amb els seus vehicles, si es multa o no i en quines circumstàncies. Es començava a multar els infractors l’1 de gener de 2022, però una sentència del Tribunal Suprem de novembre de 2023 va obligar el consistori a retornar 95.000 euros a conductors que havien pagat multes entre setembre del 2020 i el 21 de febrer del 2023 per circular per la primera zona de baixes emissions (ZBE). En total, 140.000 multes anul·lades per valor de 20,1 milions d’euros. I encara avui hi ha confusió sobre el funcionament d’aquestes restriccions, perquè s’ha anat modificant el calendari d’aplicació de les restriccions per al gruix de vehicles, els d’etiqueta B.

Rètol que indica la ZBE / FAVB
Rètol que indica la ZBE / FAVB

2028, el dia D per als vehicles amb etiqueta B

Inicialment, s’havien de vetar el 2026, però el calendari s’ha anat ajornant. Ara sembla definitiu. L’anterior executiu de la Generalitat, pilotat per ERC, va aprovar un decret que situava la prohibició definitiva l’any 2028. I fa tot just uns mesos, l’executiu de Salvador Illa va ratificar aquesta data. A partir de l’1 de gener de 2028 els vehicles B no podran circular per les ZBE de ciutats de més de 50.000 habitants, amb Barcelona al capdavant, però també en moltes altes ciutats metropolitanes. I serà de dilluns a diumenge, a diferència de les restriccions actuals, que no apliquen entre les 20 h i les 7 h ni els caps de setmana. Ara bé, a partir del 2026 s’introdueix una primera restricció: es vetaran els cotxes amb etiqueta B els dies en què s’activin els protocols anticontaminació per mala qualitat de l’aire. Es tracta dels turismes i furgonetes de gasolina matriculades entre gener de 2001 i 2006, els dièsel matriculats entre 2006 i 2014, i els vehicles amb més de 8 places i transports de mercaderies dièsel o gasolina matriculats després del 2006.

Estat actual de la ZBE a Barcelona

Actualment, tots els cotxes en circulació tradicional -amb algunes excepcions- estan obligats a portar l’etiqueta mediambiental de la DGT per entrar en aquestes zones situades en els nuclis urbans de municipis de més de 50.000 habitants i als de més de 20.000 habitants que superin els nivells de contaminació establerts. Però el veto només el tenen aquells cotxes que porten l’etiqueta A, és a dir, els més contaminants de la cadena. Tots aquells cotxes que tenen aquesta etiqueta mediambiental no podran circular de dilluns a divendres laborables, en l’horari comprès entre les 7.00 i les 20.00 hores, podent transitar lliurement la resta dels dies. 

Ara bé, hi haurà contrapartides econòmiques per acompanyar els municipis quan entri en vigor aquesta mesura el 2028 per part de la Generalitat, amb més ajudes al transport públic i ajudant els ajuntaments que tinguin dificultats per desenvolupar les noves regulacions. Tot plegat, apunta el Govern, haurà d’estar enllestit l’any 2026.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Fran BCN a abril 13, 2025 | 21:22
    Fran BCN abril 13, 2025 | 21:22
    Una altra frikada dels socio Comuns. Son quatre gats, val la pena? Només fotre als q tenen pocs ingressos, sou uns genis ..
  2. Icona del comentari de: Pep a abril 13, 2025 | 22:45
    Pep abril 13, 2025 | 22:45
    Espero que quan els etiqueta B, com el meu no puguin circular, la gent bloquegem rondes, arago, gran via i colapsi "Carcelona" i us donguin pel cul, vergonya de politics us penseu que tothom es pot cambiar de cotxe aixo si, els que tenen pasta que puguin anar amb un porsche taycan hibrid amb motor combustio 300cv i etiqueta Eco que contamina "menys" que un corsa 1.5D. No sou mes rucs perque no us vau entrenar, hipocrites, entre vosaltres i el tanoca director de la DGT. La nova ecodictadura i ciutat per als mes pudents i els demes a fotrens. A veure si es fa valer la constitucio espanyola i el lliure dret de circulacio i la justicia us envia a pendre pel sac.
    • Icona del comentari de: Konrat a abril 14, 2025 | 14:36
      Konrat abril 14, 2025 | 14:36
      Totalment d'acord.molt ben expressat
  3. Icona del comentari de: Nuclear, no gràcies. a abril 14, 2025 | 13:02
    Nuclear, no gràcies. abril 14, 2025 | 13:02
    El Taycan és elèctric. Vergonya de Governs i vergonya de UE. Jo al 2017 em vaig canviar el cotxe B per un mal anomenat ECO ja que semblava que ens posàvem les piles, a hores d'ara al 2028 el que s'haurien de prohibir son els C, anem molt i molt tard i pel camí ja em deixat uns quants a la rasa.
  4. Icona del comentari de: Farrow a abril 15, 2025 | 09:57
    Farrow abril 15, 2025 | 09:57
    Es ridícul l'efecte dels vehicles. Si passen la ITV es que estan bé, no?Ningú ha pogut demostrar que les limitacions que han fet fins ara hagin tingut un efecte sobre la contaminació. Cap demostració científica i mesurable. L'efecte real és segur per els propietaris de vehicles afectats. Una presa de pèl per conscienciar i prou
  5. Icona del comentari de: Pol a abril 20, 2025 | 19:07
    Pol abril 20, 2025 | 19:07
    Una bona periodista no hauria de mentir. La classificació per etiquetes és per diferenciar vehicles antics i no antics. I amb aquesta classificació el que aconsegueixen són societats més classistes. Són polítiques per escanyar els pobres i tenir-los tota la vida hipotecats sense que surtin de casa, així no molesten. I no han fet cap política per millorar els aparcaments a les entrades de les ciutats, ni transport públic, res de res. Només normes per prohibir la llibertat del pobres. Ecodictadura i ecoclassistes!

Respon a Konrat Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa