Des de la seva entrada en funcionament el 22 de novembre de 2021 impulsat per l’Ajuntament d’Ada Colau, la ZBE de Barcelona s’ha submergit en un mar de confusió, fins al punt que encara ara molts usuaris no tenen clar fins quan podran circular amb els seus vehicles, si es multa o no i en quines circumstàncies. Es començava a multar els infractors l’1 de gener de 2022, però una sentència del Tribunal Suprem de novembre de 2023 va obligar el consistori a retornar 95.000 euros a conductors que havien pagat multes entre setembre del 2020 i el 21 de febrer del 2023 per circular per la primera zona de baixes emissions (ZBE). En total, 140.000 multes anul·lades per valor de 20,1 milions d’euros. I encara avui hi ha confusió sobre el funcionament d’aquestes restriccions, perquè s’ha anat modificant el calendari d’aplicació de les restriccions per al gruix de vehicles, els d’etiqueta B.

2028, el dia D per als vehicles amb etiqueta B
Inicialment, s’havien de vetar el 2026, però el calendari s’ha anat ajornant. Ara sembla definitiu. L’anterior executiu de la Generalitat, pilotat per ERC, va aprovar un decret que situava la prohibició definitiva l’any 2028. I fa tot just uns mesos, l’executiu de Salvador Illa va ratificar aquesta data. A partir de l’1 de gener de 2028 els vehicles B no podran circular per les ZBE de ciutats de més de 50.000 habitants, amb Barcelona al capdavant, però també en moltes altes ciutats metropolitanes. I serà de dilluns a diumenge, a diferència de les restriccions actuals, que no apliquen entre les 20 h i les 7 h ni els caps de setmana. Ara bé, a partir del 2026 s’introdueix una primera restricció: es vetaran els cotxes amb etiqueta B els dies en què s’activin els protocols anticontaminació per mala qualitat de l’aire. Es tracta dels turismes i furgonetes de gasolina matriculades entre gener de 2001 i 2006, els dièsel matriculats entre 2006 i 2014, i els vehicles amb més de 8 places i transports de mercaderies dièsel o gasolina matriculats després del 2006.
Estat actual de la ZBE a Barcelona
Actualment, tots els cotxes en circulació tradicional -amb algunes excepcions- estan obligats a portar l’etiqueta mediambiental de la DGT per entrar en aquestes zones situades en els nuclis urbans de municipis de més de 50.000 habitants i als de més de 20.000 habitants que superin els nivells de contaminació establerts. Però el veto només el tenen aquells cotxes que porten l’etiqueta A, és a dir, els més contaminants de la cadena. Tots aquells cotxes que tenen aquesta etiqueta mediambiental no podran circular de dilluns a divendres laborables, en l’horari comprès entre les 7.00 i les 20.00 hores, podent transitar lliurement la resta dels dies.
Ara bé, hi haurà contrapartides econòmiques per acompanyar els municipis quan entri en vigor aquesta mesura el 2028 per part de la Generalitat, amb més ajudes al transport públic i ajudant els ajuntaments que tinguin dificultats per desenvolupar les noves regulacions. Tot plegat, apunta el Govern, haurà d’estar enllestit l’any 2026.