La Plataforma d’Afectats per la Llosa de Sant Antoni s’ha pronunciat sobre el projecte de l’Ajuntament de Barcelona per retirar el paviment de la desapareguda carpa del mercat provisional que continua sobreposada sobre la ronda i que es substituirà per una plataforma on no es permetrà la circulació de trànsit privat. L’entitat -crítica amb la inseguretat que assegura que hi predomina i el mercat de la misèria que s’hi instal·la- ha afirmat aquest divendres que accepta la proposta que l’equip de govern ha revelat aquesta setmana, tot i que insisteix que preferiria que el tram es torni a obrir a la circulació de vehicles.
A grans trets, la reforma consistirà en retirar la llosa, però el carrer no es reobrirà al trànsit, i la polèmica cobertura passarà a ser substituïda per una plataforma única. A espera de majors concrecions, es permetrà el pas de ciclistes i, de dilluns a divendres, de busos i de vehicles de mercaderies per carregar i descarregar en un horari limitat.
La plataforma ha celebrat la proposta de l’Ajuntament, anunciada aquest dijous, per remodelar definitivament la ronda de Sant Antoni i que la llosa que pavimenta la via es retiri entre el pròxim novembre i el gener de 2023. “Estem contents que, per fi, el projecte de la ronda es desencalli després de tants anys”, han explicat aquest divendres en un comunicat, recollit per Europa Press. Alhora, han mostrat la seva alegria pel fet que sigui una solució definitiva i no provisional com les aplicades fins ara.
L’entitat matisa que segueix creient que la millor solució era el projecte proposat el 2018, mantenir la doble adreça per a autobusos i taxis, un carril de serveis en direcció muntanya i un doble carril per a bicis. La substitució de la llosa per una plataforma única que vagi d’una banda a l’altra de la ronda suposa descartar la proposta de 2018, que l’Ajuntament va ratificar en un ple i que sí que contemplava l’obertura de carrils de circulació.
Tot i això, diu entendre que el projecte anunciat ara recull les propostes plantejades i troba el consens necessari. Agraeix la implicació de tots els regidors de l’Ajuntament, independentment del seu color polític, perquè creu que sense el seu suport la llosa de la ronda “s’hauria quedat aquí perquè no hi havia data prevista per treure-la”.
Persones vulnerables
Des de l’associació també recorden que és “imprescindible” abordar la situació de les persones vulnerables de la zona. Alerten que estaran atents a com avança el projecte, per veure si es compleixen les propostes i els terminis d’execució. El govern municipal ha dit que confia que el projecte contribueixi a millorar l’estat de la via, però recalca que l’urbanisme no resoldrà els problemes que s’han fet palès a la ronda Sant Antoni,
Quant al calendari, l’Ajuntament calcula que la llosa es comenci a retirar el pròxim novembre i que cap al gener de 2023 ja s’hagi tret per complet. A partir d’aleshores, la ronda entrarà en uns mesos de provisionalitat mentre no arrenquin les obres per construir la nova plataforma única. L’adjudicació de les obres definitives de la futura ronda de Sant Antoni es resoldria l’abril de 2023. De complir-se els terminis, es preveu que les obres definitives comencin el juny de 2023.