Revés judicial a les empreses VTC. El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha rebutjat la petició de l’associació Luxury VTC, que sol·licitava la suspensió cautelar del reglament de l’AMB que estableix una hora de precontractació, que entrarà en vigor al juliol. La part demandant argumentava que l’AMB no té competències per regular el sector de les VTC, ja que li correspon a l’Estat, segons dicta la sentència. Luxury VTC és una associació que forma part de les VTC tradicionals, ja que opera a Barcelona des d’abans de l’arribada d’Uber i Cabify, i defensen que mai han tingut problemes amb el sector del taxi.
[r:1]
L’associació també considerava en l’escrit presentat el 18 de juny al TSJC que el reglament de l’AMB suposa una vulneració del dret a la llibertat d’empresa i del principi de no discriminació. També pretenia la suspensió de la norma perquè, segons ells, vulnera el principi d’irretroactivitat de les disposicions restrictives de drets, el principi de seguretat jurídica i la prohibició de l’arbitrarietat dels poders públics, segons es pot comprovar al recurs contencións administratiu que havia presentat l’associació al TSJC.
En l’àmbit pràctic, les empreses de VTC tradicionals critiquen que el reglament de l’AMB les obligarà a donar dies de descans cada setmana als xofers, cosa que els perjudica. Segons argumenten, tenen clients que requereixen d’un servei de disponibilitat total durant diversos dies, i no els poden dir que no disposaran de conductor perquè ha de descansar. El president de l’Associació de Conductors Autònoms de Barcelona, Andrés Modrego, rebutjava aquesta imposició en declaracions al TOT Barcelona: “No li puc dir a un magnat àrab que el conductor no està disponible perquè ha de descansar”. Des de Luxury VTC precisaven que, malgrat alguns treballadors feien més de 40 hores setmanals, després se’ls compensava amb dies de festa, “com fan els bombers, per exemple”.
El perjudici és, segons Luxury VTC, tan gran, que l’associació va proposar al departament de Territori i Sostenibilitat la creació d’una altra llicència separada de la de VTC que s’anomenés VTC gran turisme o tradicional. “El taxi són el McDonalds i nosaltres som el Botafumeiro”, ironitzava a aquest diari Modrego.