Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
TMB retira cables dels túnels perquè els nous combois passen fregant les parets

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) estrenarà finalment els esperats nous combois del metro en les pròximes setmanes. La presentació en societat del flamant model de la sèrie 7000, que circularà per les línies L3 i L1, arribarà gairebé un any més tard del previst a causa de diversos problemes de subministrament de materials. Tanmateix, aquest no seria l’únic factor que hauria influït en aquest retard.

Segons ha pogut saber el TOT Barcelona, la companyia s’ha vist obligada durant aquest temps a retirar diferents elements de les vies per garantir que els trens poden passar pels túnels de la xarxa del subsòl barceloní sense fregar les parets, ja que el nou model de vehicle passa en alguns punts massa a prop dels murs. De fet, fonts internes de treballadors de TMB han assegurat a aquest mitjà que durant els primers mesos de proves dels nous combois, que van començar a testejar-se després de la passada temporada estival a les línies L3 i L1, es van produir “destrosses en diversos trams del cablejat” que farceix els túnels i en “algunes de les escales de servei” -les que utilitzen els tècnics per poder accedir a les vies-, un extrem que, en canvi, no confirma la companyia.

Les dues escales de servei intactes de l'estació del Paral·lel de la línia L2 del metro / A.R.
Les dues escales de servei intactes de l’estació del Paral·lel de la línia L2 del metro / A.R.

Versions contradictòries

En el cas de les escales, el TOT Barcelona ha pogut comprovar de primera mà com a l’estació del Paral·lel de la línia L3 només resisteixen dues de les quatre escales de servei que habitualment hi ha a totes les parades de la xarxa del metro de la capital catalana. Des de TMB atribueixen aquesta retirada de les estructures a unes obres per “millorar l’accessibilitat” que s’han realitzat aprofitant la posada en marxa de les noves unitats. Tanmateix, treballadors de la companyia han assegurat a aquest mitjà que les dues escales afectades van ser retirades després que resultessin malmeses durant un dels primers trajectes de prova que va tenir lloc fa uns mesos.

L'espai on abans estava ubicada una de les escales de servei de l'estació del Paral·lel / A.R.
L’espai on abans estava ubicada una de les escales de servei de l’estació del Paral·lel / A.R.

Pel que fa al cablejat, fonts de diversos sindicats amb representació a TMB han confirmat a aquest mitjà que durant les proves inicials del model 7000 alguns trams del cablejat dels túnels van ser arrossegats per part dels trens, però remarquen que es tracta d’una situació que es pot produir quan es testegen nous combois, ja que molts cops no es pot calcular amb certesa si el vehicle cuejarà amb excés o si amb els girs es desplaçarà més horitzontalment de l’esperat inicialment. Les mateixes veus apunten que també s’haurien detectat incidències amb els retrovisors i els estreps dels vehicles, que en alguns punts haurien arribat a tocar les parets.

Però des de TMB assenyalen que no hi ha hagut problemes destacats ni amb els cables dels túnels ni amb cap altre element “més enllà dels processos que es duen a terme en la fase de proves” de les flamants unitats.

Mateixa amplada i problemes solucionats

Des que la companyia TMB va detectar aquests problemes amb els nous trens, els tècnics han treballat en el buidatge de tots els elements i el material conflictiu dels túnels per evitar que es facin malbé amb el pas dels combois i garantir així que els nous models poden circular amb normalitat per la xarxa. Fonts de la companyia admeten a preguntes del TOT Barcelona que sí que es va haver de retirar cablejat per evitar que els nous vehicles se’l poguessin emportar, però remarquen que -a diferència de l’escàndol ferroviari amb els trens d’Astúries i Cantàbria, que no podien passar per alguns túnels de la xarxa perquè eren massa alts-, el model 7000 té la mateixa amplada que els combois actuals i que les incidències no són per una qüestió estrictament de les mides. “Els nous trens tenen el mateix ample i gàlib que la flota actual de L1 i L3. És un requeriment contractual que ve al plec de licitacions i que ja es verifica prèviament en fàbrica per part dels tècnics de TMB”, insisteixen.

Una de les escales de servei supervivents a l'estació del Paral·lel de la línia L3 / A.R.
Una de les escales de servei supervivents a l’estació del Paral·lel de la línia L3 / A.R.

Retard de gairebé un any per la pandèmia i la guerra

Cal recordar que la previsió de TMB era que els nous trens de la sèrie 7000 -dissenyats amb els estàndards més elevats de digitalització, sostenibilitat i accessibilitat- poguessin estar disponibles de cara al mes de maig del 2022 per així poder substituir els de les sèries 2000 i 3000 que encara donen servei a la línia L3. A finals de juny havia d’arribar també la primera unitat de l’empresa Alstom per a la línia L1, i a partir d’aleshores, cada mes la companyia fabricant entregaria dos trens més a cadascuna de les línies. I així progressivament fins a retirar els 48 trens de les sèries 2000 (6), 3000 (18) i 4000 (24), els més antics del parc mòbil del metro barceloní.

Ara bé, fonts de la companyia consultades per aquest mitjà negaven tot just la setmana passada cap incidència tècnica, i asseguraven que aquest retard de gairebé un any en la posada en marxa dels nous combois estava provocat per la “conjuntura internacional”, que havia retardat les entregues d’Alstom. “El contracte es va signar l’any 2019, però la conjuntura internacional posterior a la signatura del contracte, tant per la pandèmia com per la guerra a Europa, han afectat el mercat dels materials, components elèctrics i tota la cadena de subministrament, afectant el calendari de lliuraments”, asseguraven des de TMB.

Estrena en les “pròximes setmanes”

Independentment d’aquestes incidències amb l’entrega dels nous models, sembla evident que la problemàtica amb els trens en proves ha jugat amb major o menor mesura un paper destacat en el retard que acumula la posada en funcionament dels 50 combois adquirits per TMB, que van tenir un cost de prop de 318,85 milions d’euros i que s’havien de fabricar a la planta que Alstom té a Santa Perpètua de Mogoda. En aquest sentit, fonts d’Alstom, la companyia fabricant, consultades per aquest mitjà s’han limitat a subscriure el posicionament de TMB i han refusat donar més detalls tant pel que fa al retard com a aquests problemes detectats amb les noves unitats,

Un cop superades aquestes proves “satisfactòriament”, la previsió ara és que els flamants trens puguin estrenar-se “en les pròximes setmanes” després de garantir que poden circular pels túnels de la xarxa sense problemes.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Santi Saumell a març 01, 2023 | 22:35
    Santi Saumell març 01, 2023 | 22:35
    TMB com sempre en plan "aquí no pasa nada". Són uns artistes en l'art de la mentida i passar-se la pilota entre departaments.
  2. Icona del comentari de: ciutadà a març 02, 2023 | 05:20
    ciutadà març 02, 2023 | 05:20
    Ja podem anar-nos en fotent de la RENFE.
  3. Icona del comentari de: ineptes i txupoteros a març 02, 2023 | 08:44
    ineptes i txupoteros març 02, 2023 | 08:44
    laia bonet i antonio balmon dimissió
  4. Icona del comentari de: S Unitario a març 03, 2023 | 04:15
    S Unitario març 03, 2023 | 04:15
    Ya salió una noticia en el Periódico de Catalunya el 12 de diciembre dando información detallada sobre este tema La información que daban los trabajadores no es la misma que está dando TMB

Respon a ciutadà Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa