El maig de 2022 la xarxa de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) havia d’estrenar nous combois de metro. Els trens de la sèrie 7000, dissenyats amb els estàndards més elevats de digitalització, sostenibilitat i accessibilitat, havien de substituir els de les sèries 2000 i 3000 que encara donen servei a la línia 3. A finals de juny havia d’arribar també la primera unitat d’Alstom per a la línia 1, i a partir d’aleshores, cada mes la companyia fabricant entregaria dos trens mes a cadascuna de les línies. I així fins a retirar els 48 trens de les sèries 2000 (6), 3000 (18) i 4000 (24), els més antics del parc mòbil del metro. “S’accelera així un procés de renovació que augmentarà la fiabilitat del servei i eliminarà la presència d’amiant en el material mòbil de la xarxa“, es felicitava aleshores TMB. Però els trens no han arribat.
Pandèmia i guerra, raons del retard
TMB ha explicat al TOT Barcelona que el retard en la circulació d’aquests nous combois no es deu a causes tècniques, sinó a la “conjuntura internacional”, que ha retardat les entregues d’Alstom. “El contracte es va signar l’any 2019, però la conjuntura internacional posterior a la signatura del contracte, tant per la pandèmia com per la guerra a Europa, han afectat al mercat dels materials, components elèctrics i tota la cadena de subministrament, afectant el calendari de lliuraments”, detallen fonts de TMB. Quan es va anunciar l’operació, el març de 2022, TMB va xifrar la compra a Alstom en 318,85 milions d’euros per un total de 50 combois, que s’han de fabricar a la planta que la companyia té a Santa Perpètua de Mogoda.

Ara bé, les proves de verificació de la compatibilitat electromagnètica i el mesurament del soroll tant intern com extern ja es van fer i tot està a punt per quan es pugui fer l’estrena oficial, que TMB estima que pot ser “en les properes setmanes”.