Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha rectificat la parada del bus D50 de la plaça de Catalunya que deixava els veïns a la intempèrie i els turistes a cobert. Ho ha fet a instàncies del síndic de greuges de Barcelona, David Bondia, que va emetre una resolució en la qual recomanava posar la marquesina urgentment.
La retirada de la instal·lació es va produir pel trasllat de la parada de la plaça de Catalunya. Amb el canvi, els viatgers de TMB i d’altres busos nocturns no tenien on resguardar-se del sol o de la pluja o asseure’s mentre esperaven el vehicle. En canvi, la parada del bus turístic sí que disposava de marquesina.
S’ha corregit “una situació injusta”
En declaracions al TOT Barcelona, Bondia s’ha mostrat molt content de l’impacte de la seva actuació perquè ha servit per corregir “una situació injusta”. El síndic ha recordat que durant l’estiu els passatgers del bus D50 i dels busos nocturns havien d’esperar “a peu dret”. “Quan es parla de dret a la mobilitat pel que fa al transport públic, no només s’ha de parlar dels vehicles i del metro, sinó també de les andanes i les marquesines. Ara, es garanteix el dret al transport també l’estona que s’espera”.

Queixa d’una entitat veïnal
L’actuació del síndic va ser arran de la queixa d’una entitat veïnal. En el dictamen que va emetre, Bondia deia que els més afectats eren els col·lectius vulnerables -dones embarassades, persones amb discapacitat o mobilitat reduïda o amb malalties cròniques, entre altres- i gent gran.
Desprotegits en episodis de calor extrema
El síndic destacava en la resolució que es deixava desprotegits els usuaris en episodis de calor extrema i considerava que disposar de parades amb seients accessibles i elements de protecció climàtica, “no és només una qüestió de comoditat, sinó també d’equitat, salut pública i garantia efectiva del dret a la mobilitat”.
Per a Bondia, les parades de bus són “una peça essencial” de la xarxa de transport públic i les administracions responsables han de garantir que les persones puguin utilitzar-les “en condicions de seguretat, accessibilitat i confort”.




