TMB ha acabat l’inventari d’elements amb fibrociment de la xarxa de metro i ha detectat 293,4 tones de materials de construcció amb amiant. L’empresa ha assegurat que es retiraran o s’aïllaran mitjançant un pla que durarà tres anys. Aquest inventari, contractat el 2017, és el pas previ a l’execució del pla de retirada dels elements amb amiant. S’ha trobat amiant en planxes, panells, tubs, canalitzacions i altres elements.
L’empresa ha explicat que des del 2006 ha retirat 108,7 tones d’elements amb amiant. Tenint en compte tant el material present com el ja retirat, el metro tenia 402,2 tones de fibrociment, el que representa un 0,007% del total existent a Catalunya, on hi havia 4 milions de tones el 2017, segons dades de l’Institut d’Estudis de la Seguretat recollides pel Consell de Relacions Laborals de la Generalitat que ha citat TMB.
Pla de retirada fins al 2022
Des de 2006, s’han eliminat i substituït 7.786 metres quadrats de planxes i panells amb amiant en 202 llocs –que sumen 93,3 tones– i 754 metres lineals de tubs i canalitzacions en unes altres 44 localitzacions –amb un pes d’11,3 tones–. Sobre les 293,4 tones que queden a la xarxa, TMB ha establert un pla que es desenvoluparà fins al maig de 2022 i tindrà un cost d’uns 5 milions d’euros, amb els quals es preveu retirar o tractar almenys el 95% del fibrociment existent.
Els elements que es troben enterrats o encastats, sense possibilitat d’accedir-hi sense unes obres de gran envergadura, s’ha previst encapsular-los, aïllar-los i senyalitzar la zona, ha detallat TMB. Entre les obres previstes per retirar material figura la rehabilitació de la coberta del taller de material mòbil de metro a la Sagrera –amb uns 3.000 metres quadrats de planxes de fibrociment–, una actuació de la qual s’està licitant la redacció del projecte constructiu amb la intenció que es pugui executar en 2020.