La targeta de transport públic metropolità T-4, més coneguda com a “targeta rosa” pel seu color històric, costarà 2 euros en comptes de 4 euros aquesta tardor. L’abonament de 10 viatges per a jubilats i col·lectius vulnerables s’afegeix així a la campanya de 50% de descompte anunciada per l’Estat i recolzada després per la Generalitat.
Així, de l’1 de setembre al 31 de desembre de 2022 cada trajecte realitzat amb aquest títol multiviatge costarà només 20 cèntims. Servirà per desplaçar-se per la capital i entre els 36 municipis metropolitans. Actualment tenen dret a comprar i usar la targeta rosa un total de 208.000 persones, que es beneficiaran de la mesura.
El Consell de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ho ha aprovat aquest dimarts, arran del reial decret estatal i d’acord amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). La mesura formarà part, doncs, del paquet d’ajudes que pretenen compensar a la població l’encariment general de preus aquest any a causa de la guerra a Ucraïna. No obstant, diverses veus crítiques han criticat una despesa de diner públic tan elevada sense que tingui un retorn clar en increment d’ús del transport públic ni canvi d’hàbits, perquè no s’inverteix en la millora de la infraestructura.
Segons l’AMB, la targeta rosa acabarà l’any amb unes 44,5 milions de validacions anuals, de les quals fins a 16,5 milions serien a la tardor. És a dir, l’ens metropolità preveu que el descompte sí que animi a fer més viatges als usuaris d’aquesta targeta, tot i que sense recuperar el volum d’ús d’abans de la pandèmia. El 2019 la targeta va arribar a sumar 51,8 milions de validacions.
Una solució pels títols integrats
La mateixa nota de premsa que anunciava el descompte a la T-4 avançava que l’ATM “properament anunciarà els preus del títols multiviatge integrats per a aquest període”. I és que la mesura anticrisi anunciada pel president espanyol Pedro Sánchez, de bonificacions del 100% als bitllets de Rodalies i mitja distància, va generar un gran desconcert entre els viatgers de l’àrea de Barcelona aquest juliol.
La gratuïtat només s’aplicava als abonaments propis de Renfe, que no permeten fer transbordament lliure amb els busos, metro i tramvia de la capital perquè són gestionats per altres operadors. Els bitllets que sí que ho permeten són els anomenats títols integrats, que depenen de l’ATM. Aquests a priori només gaudirien del 50% de descompte anunciat al juny. La T-Casual de deu viatges, per exemple, costarà el mateix que fa 20 anys.
Malgrat les crítiques, el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, el socialista Antoni Poveda, ha defensat la proposta de La Moncloa: “La mesura del Govern central, que entrarà en vigor l’1 de setembre, possibilitarà ajudar i donar una mica d’aire a la ciutadania en general en un moment de crisi com l’actual. Sobretot, a moltes famílies que estan patint els greus efectes de la inflació”. “A més, segons altres experiències d’Europa en reducció de tarifes, el transport públic incorporarà nous viatgers i, per tant, una part de la població deixarà d’utilitzar el vehicle privat”, ha augurat.