Els sindicats de metro aparquen diferències i faran vaga l’11 de gener

Els sindicats del metro han aparcat a última hora les diferències respecte de la convocatòria d’una vaga parcial de dues hores per torn l’11 de gener, coincidint amb la tornada a l’escola dels nens i nenes. El motiu és un canvi en la contractació que, segons han explicat membres del comitè d’empresa en roda de premsa, obligarà els treballadors del subsòl a passar un concurs públic per obtenir una plaça fixa. Fins ara els empleats han pogut aconseguir contracte fix sense passar cap concurs, tal com fixa el conveni de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), però una sentència sobre dues treballadores d’Aena ha fet que el grup de transports canviï de política.

La direcció de TMB, formada per la presidenta, Rosa Alarcón, i el conseller delegat, Gerardo Lertxundi, van argumentar que hi havia uns pocs sindicats que no acceptaven el canvi i que s’havien aixecat de la taula. Eren, en concret, la CGT, el Col·lectiu Independent de Metro (CIM) i Solidaritat Obrera. Les tres formacions van impulsar la convocatòria d’una assemblea, on la majoria d’assistents va votar a favor d’una vaga i d’una manifestació, que se celebrarà el 28 de desembre a Sant Jaume.

Vaga en hora punta

Els horaris d’aturada de l’11 de gener seran de 7 a 9 hores, de 16 a 18 hores i d’entre 18.45 fins a les 21.15 hores –els empleats del torn de nit tenen horaris d’inici diferents i estan cridats a fer vaga durant les primeres dues hores de feina, així que l’afectació als passatgers pot ser d’entre les 18.45 i les 21.15 hores– per als Agents d’Atenció Ciutadana (AAC) –els maquinistes– i de 9.30 a 11.30 hores per al personal d’oficina.

Altres sindicats, com UGT o CCOO, eren partidaris de seguir negociant i de fer servir la vaga com a “última opció”, tal com ha exposat Jordi Gómez, membre del comitè d’empresa per part d’UGT. “Creiem que hi ha temps per negociar, però acceptem la votació de l’assemblea”, ha remarcat Gómez. “Una part del comitè d’empresa no estava d’acord amb les mobilitzacions”, ha admès. “Reclamem que l’empresa compleixi el conveni. Ha estat la direcció qui ha forçat la vaga”, ha comentat Héctor Domingo, membre del comitè per part del CIM.

Un canvi obligatori?

L’origen de la discòrdia entre direcció i comitè d’empresa –i entre sindicats– és una modificació que obligarà els treballadors temporals a passar un concurs públic per aconseguir una plaça. “Quan s’alliberi una plaça qualsevol persona es pot presentar i guanyar-la per davant d’algú que porta mesos al metro”, ha lamentat el secretari segon del comitè, Àngel González, de Solidaritat Obrera.

“No hi ha cap mesura legislativa que obligui TMB a fer el canvi”, ha etzibat el secretari primer del comitè d’empresa, Toni Edo. Amb això ha fet referència al fet que la sentència que, segons la direcció, força l’empresa a fer modificacions afecta només a Aena i no a TMB. “Ens sorprèn que la direcció aprofiti la dificultat de mobilització durant la pandèmia”, ha criticat Edo.

Precisament la Covid-19 i les mesures per aturar-la ha motivat queixes d’alguns empleats que han censurat que l’assemblea fos presencial i no telemàtica. Alguns han justificat que no hi van anar per por i que no estan d’acord amb la vaga. Amb tot, Edo els ha instat a presentar la proposta en assemblea perquè es voti si s’ha de fer per via telemàtica.

Nou comentari

Més notícies
Cartells penjats al metro per Octuvre.cat / Twitter

Falsos anuncis al metro contra la “màfia” revolucionen les xarxes

L'entitat independentista Octuvre.cat ha visibilitzat els seus missatges amb cartells que semblaven publicitat
Assemblea del metro on es va decidir convocar vaga / CGT

La plantilla del metro farà vaga com a protesta per un canvi en la contractació

La majoria de l'assemblea de treballadors dona suport a la mobilització, així com a una manifestació a finals de desembre