El RACC discrepa sobre la implantació simultània de 48 nous radars a Barcelona, el que multiplica per 8 els controls a l’interior de la ciutat. “A una part dels ciutadans se’ls fa complicat entendre la necessitat de passar de 6 a 54 radars de cop, sense una raó justificada”, sosté en un comunicat difós aquest dimarts. Així, considera que només n’hi ha 16 que serien realment necessaris, per tractar-se de controls situats dins de túnels o en entorns escolars.
Per al RACC, si cal fer especial èmfasi temporal en algun punt de la ciutat es podrien usar els radars mòbils que ja té el municipi. Imposar els controls vinculants, diu, envia un “missatge de criminalització” envers els conductors. “És una mesura excessiva, atesa la notable caiguda del nombre de víctimes i ferits greus en accident de trànsit que ha tingut la ciutat durant la darrera dècada (en què hem passat de 304 el 2010 a 155 el 2020), una reducció de la sinistralitat que s’ha assolit sense l’existència d’aquests radars”, argumenta el club automobilístic.
Com ja va informar el TOT Barcelona, l’Ajuntament preveu posar en servei aquest abril 4 nous radars de tram i 34 nous radars fixos de punt en 32 emplaçaments del projecte “Ciutat 30”. En aquest mapa es pot consultar la ubicació de cadascun. A més, instal·larà 12 radars pedagògics en entorns escolars, que no multaran i només informaran als conductors de la velocitat a la que circulen. En RACC no només veu excessiu el total de controls, sinó que demana que els situats a prop de col·legis siguin dels que sancionen i no només recomanin prudència.
Concretament recomana posar-los “en carrers on ara s’ha establert un límit de 30 km/h i fins fa poc es podia circular a 50 km/h”. Pel que fa als túnels, proposa radars de tram “a la ronda del Mig, al túnel de la Rovira, al túnel de Glòries i a la ronda Litoral, entre Miramar i la
Barceloneta”. La resta de radars els considera innecessaris en termes de seguretat viària, si bé concedeix que poden tenir “un objectiu més cívic, per pacificar el trànsit de la ciutat”. No obstant, per a aquesta fita prefereix campanyes de conscienciació i no una tàctica d’imposar sancions, “ja que aquestes últimes són percebudes com a mesures recaptatòries”.
És més, el RACC insinua que pels conductors seria un greuge comparatiu en comparació amb altres vehicles: “Seria lògic ser tan flexibles com fins ara s’ha sigut amb el comportament dels usuaris d’altres modes de transport com bicicletes i patinets, que tot just ara se’ls comença a sancionar”. Anticipant-se a les crítiques, el club recorda que històricament ha fet costat a les administracions en la col·locació de radars “tot i la seva impopularitat”, però avisa que només avala aquells que consideri “un instrument eficient” per evitar accidents, amb una ubicació i senyalització adequades i sense ànim recaptatori.