La nova de xarxa de radars de Barcelona no estarà en funcionament fins ben entrat el 2022. Malgrat que la intenció de l’Ajuntament era desplegar els nous radars aquest any, la licitació encara no s’ha resolt i no es preveu que pugui estar instal·lada fins a finals del primer trimestre com a molt d’hora. El concurs del gruix dels nous radars, que té un pressupost total superior al milió d’euros, ha patit diversos contratemps

L’empresa municipal BIMSA va obrir un primer concurs el mes d’abril, però el recurs d’una companyia denunciant que una “vulneració de la lliure concurrència” va obligar a allargar el termini de presentació d’ofertes i posteriorment es va acordar el desistiment perquè no s’havia rebut cap oferta. A l’octubre, BIMSA va fer un segon intent, però l’adjudicació encara no s’ha resolt tot i fer un mes que s’ha tancat el termini per presentar ofertes i només hi hagi hagut una sol·licitud, de l’empresa Tradesegur.

Fonts municipals han confirmat al TOT Barcelona que els problemes amb la primera licitació han obligat a endarrerir tot el procés d’instal·lació dels radars. Segons les previsions de l’Ajuntament, el concurs s’hauria de resoldre el pròxim mes de gener, moment en el qual podrà començar el compte enrere per muntar els aparells, un procés que també requerirà temps.

Gairebé mig centenar de radars

A principis d’any, la regidoria de Mobilitat va anunciar la mesura a bombo i plateret i va avançar que s’instal·larien dos radar de tram –al túnel de Badal i a la ronda Litoral–, 32 radars de punt repartits per tota la ciutat, 12 radars per a entorns escolars –que tenen limitada la velocitat màxima a 30 km/h– i l’habilitació d’una trentena d’ubicacions per posar radars pedagògics de manera rotaròria. Per agilitzar els tràmits, l’Ajuntament ha decidit fer dos concursos separats

En el primer –que ha rebut una oferta pròxima al milió d’euros– s’hi inclouen 30 radars que formen part de l’adjudicació inicial i que s’entregaran en un termini de 18 setmanes a partir de la formalització del contracte i quatre més que s’adjudicaran com a “treballs addicionals”, que tenen un termini d’entrega de nou setmanes. La segona licitació, la dels 12 radars per a entorns escolars, té un pressupost de gairebé mig milió d’euros i el termini de presentació d’ofertes està obert fins al 30 de desembre, ja que no es va posar en marxa fins a finals de novembre.

Reduir la sinistralitat

La nova xarxa de radars està dissenyada per reduir la velocitat mitjana de circulació a dins de la ciutat, ja que l’excés de velocitat és la causa principal dels accidents de trànsit que hi ha a Barcelona. L’aleshores regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, va assegurar que era un mesura que en cap cas tenia un afany recaptatori. “Tothom sabrà on són”, va dir. Alarcón va recordar els barcelonins que les “multes són impostos voluntaris: qui no les vulguis només ha de complir les normes”.

Fins ara, a banda dels radars de tram que hi ha als túnel de la Rovira i de Badal i a la ronda de Dalt a l’altura de la plaça Karl Marx, la funció de controlar els excessos de velocitat a Barcelona ha recaigut exclusivament en els radars mòbils de la Guàrdia Urbana, que no tenien cap efecte sobre la seguretat vial i sí en la recaptació municipal. Quan entrin en servei els nous radars, Barcelona donarà un gir de 180 graus a la seva estratègia per reduir la velocitat al carrer. 

Barcelona Ciutat 30

La implantació dels nous radars forma part del pla per fixar la velocitat màxima a 30 km/h a la majoria de carrers de la ciutat. A principis d’any el 68% dels carrers ja estaven limitats a 30 km/h i la previsió era arribar a finals d’any amb el 75%. Aconseguir una reducció efectiva de la velocitat permetrà eliminar una de les principals causes dels accidents de trànsit. Segons les dades de la Guàrdia Urbana, les multes per excés de velocitat gairebé es van duplicar el 2020, passant de 350.000 a més de 600.000.

Comentaris

    Carles AROS Desembre 16, 2021 | 22:44
    Hi ha masses mentides...

Nou comentari