L’Ajuntament de Barcelona ha anunciat que instal·larà 50 radars nous a la ciutat per reduir la velocitat de circulació i així reduir l’accidentalitat. L’excés de velocitat és un dels factors que més influeix com a causa indirecta dels sinistres i sovint agreuja les seves conseqüències. Per això el govern municipal ha decidit que, en paral·lel a les campanyes de conscienciació i sensibilització, cal una estratègia més directa.
L’aposta de l’àrea de Mobilitat és desplegar un sistema de control automàtic dels excessos de velocitats mitjançant una xarxa de radars a l’interior de la ciutat que inclourà quatre nous radars de tram –un per sentit al túnel de Badal i a la ronda Litoral–, 32 radars de punt repartits per l’interior de la ciutat, 12 radars de punt situats en entorns escolars –on la velocitat màxima es reduirà a 30km/h– i l’habilitació de 30 noves ubicacions per situar-hi radars pedagògics de manera rotatòria.
Aixecar el peu de l’accelerador
La regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, ha admès que la mesura podria generar “inquietud” entre els barcelonins, però ha recordat que l’objectiu dels radars no és posar multes sinó garantir que tots els conductors respecten els límits de velocitat. Per això ha avançat que tots els radars estaran senyalitzats i “tothom sabrà on es troben”. Segons Alarcón, el missatge és clar: “Volem que els límits de velocitat es compleixin”.
L’any passat les multes per excés de velocitat es van gairebé duplicar, passant de 350.000 a més de 600.000. La teoria dels tècnics de Mobilitat i de la Guàrdia Urbana és que el confinament i les restriccions posteriors han buidat els carrers i els cotxes que han circulat amb més freqüència han tingut una falsa sensació de seguretat que els ha empès a prémer més l’accelerador. “El repte és rebaixar de manera generalitzada la velocitat, hem d’aixecar el peu de l’accelerador”, ha insistit Alarcón.
Radars de tram
El nou sistema de radars s’estrenarà el pròxim mes de març amb un nou radar de tram als dos sentits de circulació del Túnel de la Rovira –ja anunciat–, que va des de la plaça Alfons el savi fins a la rambla del Carmel. Serà el segon radar d’aquestes característiques de la ciutat després de la instal·lació el 2016 a la ronda de Dalt –només un sentit de circulació– entre la plaça Karl Marx i el nus de la Trinitat.
També s’instal·laran radars de tram al Túnel de Badal entre la plaça Cerdà i l’avinguda Diagonal –que entrarà en funcionament a l’estiu– i a la ronda Litoral en el tram comprès entre la Barceloneta i Miramar amb l’objectiu de posar-lo en funcionament el 2022. El consistori ha optat per aquest tipus de radar perquè permeten identificar “aquells vehicles que superen el límit de velocitat de forma continuada” i, a més, permeten “estudiar els moviments i els fluxos circulatoris”.