Les multes per excés de velocitat es dupliquen a Barcelona

L'Ajuntament i la Guàrdia Urbana creuen que es deu a la falta de vehicles al carrer durant la pandèmia i la "falsa sensació" de seguretat

Les denúncies per excés de velocitat a Barcelona es van multiplicar per dos el 2020. Així es desprén del balanç de sinistralitat presentat avui a l’Ajuntament de Barcelona per part de responsables policials i municipals de la ciutat. Segons les xifres municipals, l’any passat es van interposar 604.104 denúncies, gairebé el doble que el 2019, 347.173.

La regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, el tinent d’alcaldia de Seguretat i Prevenció, Albert Batlle, i l’intendent major de la Guàrdia Urbana de Barcelona, Pedro Velázquez, han argumentat que el motiu ha estat la reducció dràstica del trànsit durant el confinament d’entre març i maig. Batlle ha justificat que els conductors tenien una sensació de “falsa seguretat” per la falta de vehicles i que corrien més. “A dins de barcelona s’ha d’aixecar el peu de l’accelerador”, ha remarcat Alarcón.

De fet, el cap de la divisió de Trànsit de la policia local, l’intendent major Jesús Hernando, ha detallat que entre març i maig va ser quan es va detectar un augment més important de sancions per excés de velocitat captat per radars. En concret, un 55% més.

L’augment, amb tot, no ha estat per un increment de radars, ja que, segons ha matisat Alarcón, no s’ha col·locat cap de nou. El del túnel de la Rovira, per exemple, està senyalitzat però encara no sanciona, segons la regidora de Mobilitat. “La preocupació que tenim és perquè amb el mateix nombre de radars hi ha hagut un augment importantíssim de sancions”, ha alertat Albert Batlle.

Un 38% menys d’accidents

Pel que fa a les dades globals d’accidents, la Guàrdia Urbana va intervenir en 5.715 sinistres amb víctimes l’any passat, la qual cosa suposa una disminució del 38% respecte del 2019. El 2020 hi van haver a la capital catalana 14 morts per accidents de trànsit i 141 ferits greus. La meitat de víctimes mortals eren motoristes, quatre eren vianants, un ciclista, un condctor de cotxe i un usuari de patinet elèctric. La majoria, 12, eren homes. Amb tot, la xifra d’accidents greus és la més baixa dels últims 16 anys, segons destaca el consistori.

Quant a les proves d’alcoholèmia, l’intendent major de la policia barcelonina, Pedro Velázquez, ha detallat que l’any passat se’n van fer 30.045, de les quals gairebé 5.000 van ser positives. Més de 1.000 van comportar una denúncia via penal. Respecte dels controls antidroga, se’n van practicar 2.200, amb 1.471 positius i sis que van arribar a la via penal.

La causa directa principal dels sinistres de trànsit, segons indica el balanç de sinistralitat, és la falta d’atenció dels conductors, seguida de la manca de distància de seguretat. La causa indirecta més important és l’alcohol, seguit del mal estat de la calçada, segons dades municipals. “Continuarem treballant sobre les alcoholèmies amb èmfasi”, ha ressaltat l’intendent major, Pedro Velázquez.

Més informació

Nou comentari