Barcelona instal·larà nous radars pedagògics abans de finals d’any

L’Ajuntament de Barcelona ha posat a licitació pública la instal·lació i manteniment una dotzena de radars pedagògics per un import de 14.500 euros. Aquesta acció s’inscriu en la previsió que va fer el consistori d’instal·lar abans de finals d’any una trentena de radars d’aquesta tipologia a la ciutat, a més dels 14 amb finalitats sancionadores que també estaran en marxa en acabar el 2021. També està previst que el 2022 hi hagi en funcionament un altre radar de tram a la ronda litoral, entre la Barceloneta i Miramar.

Aquests aparells consisteixen en uns panells electrònics que mostren als conductors la velocitat a la qual estan circulant i alhora els alerten si superen els límits de la via. La particularitat d’aquests radars “pedagògics” és que només mesuren i informen de la velocitat però no sancionen. L’objectiu dels mateixos és conscienciar als conductors de la velocitat a la qual estan circulant per tal que la disminueixin i alhora recollir dades del comportament dels vehicles en els punts escollits.

La idea, però, no és nova. Els primers radars pedagògics, molt generalitzats a les grans ciutats europees, es van instal·lar a finals de l’any 2013. El primer va ser sota el pont de Reina Elisenda, un punt on coincidien una sortida dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) i camins escolars. El pas de vianants no estava semaforitzat i de baixada es podien produir situacions de risc a conseqüència de la velocitat dels vehicles. Segons les dades avaluades, la presència d’aquest radar va permetre que la velocitat mitjana dels vehicles disminuís en un -10% i la velocitat punta un -20%.

Tal i com explica en el plec de presentació de la licitació, amb aquests radars pedagògics el consistori aposta per combinar les mesures coercitives amb les de caràcter pedagògic que inciten a la reflexió directa de la ciutadania enfront a la responsabilitat de conduir, i més en entorns especialment sensibles pel risc viari.

L’excés de velocitat és la principal causa d’accidentatitat a la ciutat. A més, a Barcelona ja han mort 11 persones en accident de trànsit el 2021, la darrera de les quals, un motorista, que aquesta matianda ha xocat contra un cotxe la conductora del qual duplicava la taxa màxima d’alcoholèmia permesa.

Nou comentari