El Consell Metropolità de l’Àrea Metropolitana de Barcelona ha aprovat aquest dimarts en el pla metropolità de mobilitat urbana per al període 2025-2030. En ell, els municipis de la regió barcelonina aposten per avançar en la millora de la xarxa de bus, ajudar els ajuntaments a posar en marxa zones de baixes emissions i ampliar el servei públic de bicicletes. Un cop acceptat en el Consell, el document entrarà en fase d’informació pública, que durarà 45 dies. Preveu que caldrà una inversió de més de 22.000 milions d’euros per tirar endavant totes les mesures que recull; i es marca com a horitzó el compliment complet dels objectius europeus de reducció d’emissions.
En l’àmbit dels pedals, el pla metropolità aspira a estendre la xarxa pedalable a diverses zones de les comarques que limiten amb Barcelona: el Maresme, el Baix Llobregat i el Vallès Occidental. També es buscaran fórmules per integrar els serveis de bicicletes públiques de la regió amb el Bicing barceloní. Val a dir que el contracte actual a la capital finalitza el 2030. Per tant, en endavant, el projecte de l’AMB aspira a avançar cap a un “sistema coordinat a escala metropolitana”.

Més enllà de l’ampliació de la xarxa de bicicletes, el document posa el focus en les zones de baixes emissions per als municipis de la regió. Sobre aquest pla, els Ajuntaments tindran més eines per desplegar-les o ampliar-les per complir les normatives vigents. Cal recordar que queden menys de dos anys perquè tots els municipis amb més de 50.000 habitants apliquin restriccions als vehicles amb etiqueta groga. L’AMB, sobre aquest calendari, buscarà donar suport tècnic a les corporacions municipals per homogeneïtzar tant els criteris com el tractament de les ZBEs, i també per integrar els sisteme sde vigilància i sanció a tota la regió. Tot plegat, en la línia d’uns objectius ambientals ambiciosos. L’any 2030, d’acord amb els càlculs del pla, es reduïrien a mínims les morts atribuïbles a la contaminació provocada pel trànsit; i la població exposada a nivells de contaminació elevats cauria del 80% actual a un rang entre el 8 i el 18%, en funció de les partícules identificades.
20.000 milions en transport públic
Per entomar-ho, el pla considera que s’hauran de gastar poc menys de 22.375 milions d’euros en el que queda de dècada. Un 92% d’aquesta inversió es destinaria a infraestructures de mobilitat i transport, mentre que el 8% restant -uns 1.700 milions d’euros- anirien a iniciatives complementàries, com ara la governança o la digitalització dels serveis. El gran objectiu del pla, en aquest sentit, és millorar els projectes de transport públic, amb unes 1.500 actuacions per valor de 20.600 milions d’euros.
Entre les actuacions més rellevants en termes de millora de la mobilitat pública hi haurà certs canvis en la xarxa d’autobusos interurbans dels municipis de la reguó metropolitana. Entre altres qüestions, es canviarà la titularitat de diversos serveis, i es reforçaràn els trajectes per “fer-los més eficients i competitius”.




