Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Unes obres deixen 5 mesos sense escales mecàniques el metro de Vallcarca

Vallcarca té una relació d’amor-odi amb les escales mecàniques, com bé saben els veïns de la baixada de la Glòria, que es queixen sovint perquè tenen el mal costum d’espatllar-se. Ara que feia uns quants mesos que aquestes no tenien problemes tècnics, la maledicció de les escales mecàniques s’ha traslladat a l’altre extrem del barri, a l’accés al metro per l’avinguda República Argentina. Unes obres de renovació de TMB han deixat aquesta part de Vallcarca, que fa frontera amb el Putxet, sense escales mecàniques durant cinc mesos.

Les obres, que van començar el passat 10 de juny i s’allargaran fins a principis de novembre, són especialment més molestes perquè Vallcarca és una de les poques estacions del metro de Barcelona que no està adaptada per a persones amb mobilitat reduïda. Tot i que els treballs estan marxa –els ascensors que connecten l’andana i el vestíbul es van acabar al juliol–, l’ascensor exterior que ha de comunicar l’estació amb l’avinguda República Argentina no es començarà a construir fins l’any que ve.

Descoordinació de les obres

“És una vergonya que no s’hagin coordinat per renovar les escales després de tenir adaptada l’estació de metro”, lamenta la Consol, una veïna del carrer de la Costa, al Putxet, que fins havia de pujar per la ruta alternativa, que passa pels jardins Manuel Blancafort, i l’obligava a superar un desnivell de més de 20 metres. Ara que han reobert l’escala de pedra només ha de pujar 70 graons. “Els dies que no tinc ganes de caminar baixo una parada abans i agafo l’autobús, però trigo més estona”, diu. L’Antoni i la Cesca, de 81 anys ell i 79 ella, han optat per la mateixa tàctica perquè les seves cames no estan per fer grans caminades. “Per sort amb el 22 ens podem arreglar“.

TMB defensa que les obres de renovació de les escales mecàniques eren imprescindibles perquè formen part d’un lot de 19 instal·lacions que “estan a punt d’arribar als 40 anys de servei, data que es considera el límit de la seva vida útil”. Les escales mecàniques del metro, igual que les de la baixada de la Glòria, són “de les més antigues de la xarxa” i per això parlen de treballs de “renovació integral” i no de manteniment. Són obres en majúscules i requereixen el desballestament i la retirada de l’escala antiga i la col·locació i el muntatge de la nova.

Les obres de les escales mecàniques suposen el canvi total de la instal·lació / XFDC

Les obres de les escales mecàniques suposen el canvi total de la instal·lació / XFDC

Cinc mesos sense escales

A l’estació de Vallcarca conviuen dues obres: les de les escales mecàniques que connecten el vestíbul amb una de les andanes –que haurien d’estar a punt d’aquí a dues setmanes com a molt– i les dels dos trams d’escales que comuniquen el vestíbul amb la sortida de l’avinguda República Argentina, que són les més complexes. Aquesta setmana està previst que s’obri l’accés perquè els viatgers puguin fer servir les escales de pedra mentre s’acaben de muntar les escales mecàniques, s’ajusten i es fan les proves posteriors. 

Tot i que en principi el termini límit era el 25 d’octubre, TMB ha avançat al TOT Barcelona que s’allargarà fins al 4 de novembre, 10 dies després del previst. “Sembla senzill, però la complexitat dels treballs per l’entorn, tot mantenint l’estació operativa, fa que es necessiti més temps”, asseguren fonts de la companyia. El gruix de les obres s’ha intentat concentrar a l’estiu per reduir les afectacions, però hi ha una part que és impossible de fer sense bloquejar l’accés. El 2018, quan hi va haver unes obres similars a l’estació de Penitents, directament es va optar per tancar l’estació durant cinc setmanes. 

Unes escales atípiques

A més, les escales mecàniques en obres són excepcionalment llargues, de sis trams cadascuna i amb una llargada de 12 metres, el doble de l’habitual. Això obliga a fer una planificació més extensa per executar les obres. En una primera fase es procedeix a desmuntar tota l’escala peça per peça –que inclou l’estructura, la barana, tots els elements mòbils, el grup motor o el quadre de maniobra– fins que només queda el forat de formigó.

Com que les escales noves són més grans i pesades, sovint és necessari adaptar les mides del forat, una obra que ha requerit quatre setmanes de feina. “Acabada aquesta fase, es torna a muntar tot amb els nous elements i equips i tot això ha de ser compatible amb el servei, ja que en cap moment es tanca l’estació”, insisteixen fonts de la companyia. Quan les escales estiguin muntades encara quedarà un últim pas. Durant uns dies es duu a terme un període de proves, que inclou totes les comprovacions de seguretat i les comunicacions.

Més notícies

Vallcarca s’afarta de les escales mecàniques que mai funcionen

Notícia: Vallcarca s’afarta de les escales mecàniques que mai funcionen
Comparteix
La baixada de la Glòria és una artèria clau pel barri i una ruta d'accés al Park Güell que cada mes utilitzen 100.000 persones entre veïns i turistes
Notícia: Vallcarca s’afarta de les escales mecàniques que mai funcionen - Mobile

Un milió d’euros per a l’ascensor del metro de Vallcarca, amb doble accés i tres parades

Notícia: Un milió d’euros per a l’ascensor del metro de Vallcarca, amb doble accés i tres parades
Comparteix
Connectarà el vestíbul amb les avingudes de Vallcarca i de la República Argentina, situades a diferent cota
Notícia: Un milió d’euros per a l’ascensor del metro de Vallcarca, amb doble accés i tres parades - Mobile
L'avinguda Vallcarca té pendent una reforma integral des de fa gairebé dues dècades / XFDC

La divisió veïnal complica el futur de la rambla verda de Vallcarca

Notícia: La divisió veïnal complica el futur de la rambla verda de Vallcarca
Comparteix
Dues associacions de veïns del barri tenen visions molt contraposades de com s’ha de plasmar un projecte que està pendent des del 2002
Notícia: La divisió veïnal complica el futur de la rambla verda de Vallcarca - Mobile

Batalla veïnal a Vallcarca per recuperar un espai autogestionat convertit en pàrquing

Notícia: Batalla veïnal a Vallcarca per recuperar un espai autogestionat convertit en pàrquing
Comparteix
El solar és una propietat privada però no té permís d'aparcament i l'Ajuntament es compromet a treure'n els cotxes mentre no s'hi construeixi
Notícia: Batalla veïnal a Vallcarca per recuperar un espai autogestionat convertit en pàrquing - Mobile

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa